بدنه علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری نیازمند تقویت است/ انجام ۹۲ طرح پژوهشی

معاون پژوهشی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با اشاره به اینکه بدنه علمی پژوهشگاه نیازمند تقویت است از انجام ۹۲ طرح پژوهشی در قالب طرح‌های سالیانه، خارج از موسسه، فرصت‌های مطالعاتی و ... خبر داد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، ذات‌الله نیکزاد معاون پژوهشی پژوهشگاه امروز یکشنبه ۱۹ آذرماه ۱۴۰۲ در مراسم هفته پژوهش که در موزه ملی برگزار شد، با تبریک و گرامی داشت این هفته به تشریح ساختار پژوهشگاه در قالب پنج پژوهشکده و سه گروه مستقل پژوهشی متشکل از ۸۷ عضو هیأت علمی،  ۶۹ کارشناس پژوهشی، ۱۱ پژوهشگر آزمایشگاهی و ۶۰ هنرمند پژوهشی پرداخت و تصریح‌کرد: بدنه علمی پژوهشگاه نیازمند تقویت است.

او در تشریح فعالیت‌های پژوهشی پژوهشگاه در سال جاری، به انجام ۹۲ طرح پژوهشی در اشکال مختلف همچون طرح‌های سالیانه، خارج از موسسه، فرصت‌های مطالعاتی، ۳۵ کاوش باستان‌شناسی، ۳۴۵۵ نمونه آزمایشگاهی، ارائه ۹۲ اثر هنری حاصل از پژوهش، انتشار ۲۴ عنوان کتاب و ۹۵ مقاله علمی، برگزاری ۵ کنفرانس مهم علمی در کنار نشست‌های تخصصی،۲۰۳ نشست تخصصی در وزارتخانه، ادارات کل استان ها، دانشگاه ها و موسسات پژوهشی،۵۷ مشاوره تخصصی در حوزهای باستان‌شناسی، حفاظت و مرمت و ابنیه و بافت، برپایی ۱۰ کارگاه آموزشی، انتشار ۲ نشریه علمی در حوزه‌های باستان‌شناسی و تاریخ معماری شهرسازی و مرمت با درجه علمی وزارت علوم اشاره کرد و گفت: در هفته پژوهش امسال نیز ۱۵ عنوان کتاب با تلاش همکاران بخش معرفی پژوهشگاه به چاپ رسیده است.

نیکزاد با نمایش نمودار مقایسه‌ای از سال ۹۷تا ۱۴۰۲ حاوی طرح‌های پژوهشی و فعالیتهای مختلف پژوهشگاه گفت: همانطور که نمودار نشان می‌دهد در برخی از حوزه‌ها پیشرفت حاصل شده و برخی نیازمند کوشش است تا بتوانیم به نتایج بهتری برسیم. البته آمارها نشان می‌دهد که پژوهشگاه به وضعیت ثبات نزدیک است که امیدواریم در سالهای آتی پیشرفت‌های بیشتری حاصل شود.

او با ارائه نقشه پراکندگی پژوهش‌های پژوهشگاه در سطح ایران گفت: این نقشه که به قصد آسیب‌شناسی و تحلیل پژوهش‌های انجام شده در استان ها طراحی و کمیت و پراکندگی پژوهش‌ها را به خوبی نشان می‌دهد و باید بازنگری‌هایی را از نظر پراکنش جغرافیایی در مورد پژوهش‌ها انجام دهیم.

معاون پژوهشی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، در ادامه به برخی از رویدادهای شاخص پژوهشگاه طی یکسال همچون همایش چشم‌انداز منطقه‌ای راه ابریشم، همزیستی فرهنگ ها، بیستمین گردهمایی باستان‌شناسی ایران، نقش برجسته ساسانی استردادی از لندن،کنفرانس بین‌المللی تبادل تجارب حفاظت و مرمت ایران و روسیه برای نخستین‌بار، نشست کورش هخامنشی از افسانه تا واقعیت و ... اشاره کرد.

او در بیان برخی از موضوعات مهم و اولویت‌دار حوزه میراث به زبان‌های در خطر و اطلس زبان‌شناسی، میراث در خطر باستان‌شناسی در معرض تهدید طرح‌های عمرانی، آیین‌های زنده و در حال فراموشی، مطالعات حوزه فرهنگی ایران، میراث در خطر بناها و شهرهای ایرانی، مخاطرات محیطی، تغیرات اقلیمی و میراث‌ طبیعی، احیای هنرهای فراموش شده، اطلس‌های میراثی، گردشگری و هنرهای سنتی اشاره کرد که در پژوهشکده‌ها و گروه‌های پژوهشی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری مورد توجه قرار گرفته و فعالیت‌هایی در این راستا در حال انجام است.

او در پایان به تشریح سیاست‌ها و برنامه‌های پژوهشگاه از جمله تعمیق دانش در حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، نشر و احیای اندیشه و رفتار پژوهشی در بدنه وزارتخانه، کاربردی‌سازی پژوهش و تأکید بر رویکردهای فناورانه، تبادل دانش در مقیاس بین‌المللی، تقویت بنیه علمی با توجه به بازنشستگی یک سوم نیروها در آینده نزدیک و ... پرداخت.

انتهای پیام/

کد خبر 1402091900999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha