۱۰ خانه تاریخی محله فهادان یزد احیا می‌شود

مدیرعامل صندوق توسعه و احیا، طی سفری دو روزه به استان یزد، ضمن بازدید از بناهای تاریخی یزد، مهریز، تفت، اشکذر و اردکان، با استاندار و دادستان یزد نیز دیدار کرد.

به گزارش میراث آریا و به نقل از روابط عمومی صندوق توسعه و احیا، شهاب طلایی، مدیر عامل این صندوق، سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲، طی سفری دو روزه از بناهای تاریخی استان یزد بازدید کرد و از نزدیک در جریان آخرین وضعیت این بناها قرار گرفت. 

طلایی در روز اول این سفر، با سفر به شهرهای مختلف استان یزد، از مجموعه تاریخی چرخاب در شهر اردکان، مجموعه حجت‌آباد وزیر در شهرستان اشکذر و باغ پهلوان‌پور در شهرستان مهریز بازدید کرد.
مجموعه پردیس چرخاب در شهرستان اردکان یزد

این مجموعه جزو مگاپروژه‌های صندوق است که شامل پنج بنا بوده که از طریق دربند به هم وصل شده است. خانه‌های چرخاب، متعلق به خاندان مجدالعلما بوده و ثبت ملی شده و هم اکنون ۵۴ درصد عملیات مرمتی این مجموعه به اتمام رسیده است. احیای چرخاب اردکان نقش بسزایی در توسعه گردشگری شهرستان اردکان خواهد داشت.

عملیات مرمت و احیای این مجموعه باعث شده است که زیرساخت‌های تاسیساتی و خدماتی بافت تاریخی اردکان نیز توسعه پیدا کند. این زیرساخت‌ها شامل فیبر نوری، فاضلاب و نظایر آن است. لازم به ذکر است سرمایه‌گذار این پروژه، شرکت صنعتی و معدنی چادرملو است.

بازدید از باغ صدری در شهرستان تفت

مدیرعامل و مدیران صندوق توسعه و احیا به همراه شاکری، معاون میراث فرهنگی استان، در ادامه با حضور در شهرستان تفت، از باغ صدری (نمیر) و آسیاب مجاور آن بازدید کردند. در حاشیه این بازدیدها طی جلساتی با سرمایه‌گذاران و مسئولان استانی و شهرستان‌ها، مشکلات بناهای گفته‌ شده بررسی و برای حل و فصل آن تصمیم‌گیری شد.

تحویل ۲ بنای تاریخی یزد جهت مرمت و احیا به سرمایه‌گذار بومی
در بخشی از برنامه‌های این سفر، جلسه تحویل ۲ بنای تاریخی یزد شامل خانه دانشمندی و خانه آقایی‌زاده به شرکت هلدینگ غدیر با حضور مدیرعامل صندوق توسعه و احیا امروز در هتل لاله یزد برگزار شد.

در این جلسه شهاب طلایی، مدیر عامل و سایر مدیران صندوق توسعه و احیا و همچنین دکتر احتشام، مدیر عامل و سایر مدیران هلدینگ غدیر حضور داشتند.

این شرکت سرمایه‌گذار بومی، که سابقه فعالیت در زمینه گردشگری و صنایع دستی دارد، در مزایده‌های اخیر صندوق، با طی تشریفات قانونی، در مزایده شرکت کرده و در مزایده احیا و بهره‌برداری این بناها، برنده شده است.

پای دردل اهالی محله فهادان

جلسه بعدی مدیر عامل صندوق توسعه و احیا با نمایندگان ساکنان محله تاریخی فهادان یزد بود. در این جلسه، مشکلات بناهای تاریخی این محله بررسی و تصمیمات لازم برای رفع آن اتخاذ شد.

جلسه با مدیرکل میراث فرهنگی استان

در انتهای روز اول سفر نیز جلسه‌ای بین شهاب طلایی مدیر عامل صندوق توسعه و احیا و رستگاری مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد و مدیران هر دو مجموعه با موضوع احیای حداکثری بناهای تاریخی صندوق در این استان برگزار شد.

در این جلسه مشکلات بناهای صندوق در استان یزد به تفصیل بررسی شد و تصیم های لازم برای حل آن اتخاذ شد.

در جلسه فوق، علاوه بر شهاب طلایی، مدیر عامل صندوق توسعه و احیا، سید محمد رستگاری، مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد و ابوالحسنی معاون عمرانی استاندار یزد نیز حضور داشتند، مشکلات بناهای تاریخی استان یزد به ویژه مجموعه فهادان، بررسی و در راستای حل آن تصمیم‌گیری شد.

بازدید از ۱۰ خانه تاریخی در محله فهادان

در دومین روز سفر مدیرعامل و مدیران صندوق به استان یزد، چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۲ ، شهاب طلایی و سید محمد رستگار از مجموعه خانه‌های تاریخی فهادان در بافت تاریخی ثبت جهانی یزد بازدید کردند.

مجموعه تاریخی فهادان شامل ده خانه تاریخی محمودی، داور، مجاهد، عرب تقوی، دهقان، ملک زاده، سکینه ملک زاده، حمام ابوالمعالی، عصصی و خانه شکوهی است.

در ادامه سفر، شهاب طلایی مدیر عامل صندوق توسعه و احیا، سید محمد رستگار مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد و محسن نوه‌آقایی نماینده صندوق در استان یزد با روح‌الله ردائی فرماندار شهرستان اشکذر در خانه تاریخی ملک‌زاده (هتل شاه ابوالقاسم) دیدار کردند.

در این دیدار در مورد حل مشکلات بنای تاریخی حجت‌آباد وزیر در شهرستان اشکذر، بحث و تبادل نظر شد و تصمیمات لازم برای جذب سرمایه‌گذار جدید اتخاذ شد.

در ادامه بازدیدهای این سفر، مدیر عامل صندوق توسعه و احیا، محسن نوه‌آقایی نماینده صندوق در استان یزد، امید غنمی، عضو هیئت مدیره صندوق با محمدرضا حدادزاده دادستان یزد دیدار کردند. در این دیدار در مورد پرونده حقوقی بناهای تاریخی یزد، گفت‌وگو و تصمیم‌گیری شد.

در انتهای سفر،مدیر عامل صندوق توسعه و احیا، سید محمد رستگار مدیر کل میراث فرهنگی استان، با مهران فاطمی استاندار یزد دیدار کردند.

در این جلسه مدیر عامل صندوق به ارائه گزارشی از بناهای صندوق در این استان پرداخت و مشکلات موجود در این بناها را برشمرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402092001030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha