بازآفرینی بازی‌های بومی و محلی ایران در توسعه گردشگری/ مردم‌شناختی اقامتگاه‌های بوم‌گردی

مباحث بازآفرینی ورزش‌ها و بازی‌های بومی و محلی ایران در توسعه گردشگری رویداد با محوریت بازی‌های بومی و محلی استان فارس و مطالعه مردم‌شناختی اقامتگاه‌های بوم‌گردی در رویکرد فرهنگی و زیست محیطی جامعه محلی شرق گلستان از سوی متخصصان این حوزه به بحث نهاده شد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، منصور مرادی عضو هیأت علمی پژوهشکده مردم‌شناسی 19 آذرماه 1402، در نشست مشترک مردم‌شناسی و گردشگری با طرح موضوع مطالعه مردم‌شناختی اقامتگاه‌های بوم‌گردی در رویکرد فرهنگی و زیست محیطی جامعه محلی شرق گلستان به معرفی و بیان برخی از ویژگی‌های اقامتگاه‌های بوم‌گردی این منطقه پرداخت و در تشریح تأثیرات فرهنگی اقامتگاه‌های بوم‌گردی به اشاعه و تعامل فرهنگی، کارکردهای پنهان، مشارکت جوامع محلی و ... اشاره کرد و به بیان مواردی در این حوزه پرداخت.

او با بیان اینکه اقامتگاه‌های بوم‌گردی موجب ایجاد تعاملات فرهنگی می‌شوند، گفت: تمامی بوم‌گردی‌ها توسط مردم محلی اداره می‌شوند در همین راستا تعامل میان جامعه میزبان و میهمان محیا شده و به انتقال فرهنگ ها منجر می‌شود.

مرادی در ادامه به برخی از نمونه‌هایی از این تبادلات فرهنگی از زبان مدیران بوم‌گردی‌ها اشاره کرد که موجب نزدیکی فرهنگ ها و آشنایی گردشگران با آداب و رسوم جوامع محلی می‌شود.

عضو هیأت علمی پژوهشکده مردم‌شناسی، با بیان اینکه یکی از کارکردهای بوم‌گردی می‌تواند احیا و گسترش ابعاد فرهنگی قلمرو تحقیق باشد به موسیقی ترکمن، بازی‌های محلی و ... اشاره کرد و گفت: مشارکت دادن جامعه محلی یکی از معیارهای اصلی اداره یک اقامتگاه بوم‌گردی است و تمامی مدیران بر این نکته اذعان دارند که در غیر این صورت گرداندن اقامتگاه بوم‌گردی امکان‌ناپذیر است.

در ادامه سمیه هاشمی عضو هیأت علمی گروه گردشگری، موضوع بازآفرینی ورزش‌ها و بازی‌های بومی و محلی ایران در توسعه گردشگری رویداد با محوریت بازی‌های بومی  محلی استان فارس را به بحث نهاد و گفت: این موضوع را می‌توان در قالب مباحث احیای ورزش‌ها، بازی‌های بومی و محلی در اقلیم‌های فرهنگی متفاوت، توسعه گردشگری رویداد و تلفیق آن با بازی‌ها، استان فارس به عنوان منطقه نمونه و بازی‌های بومی و محلی بررسی کرد.

او با اشاره به اینکه تعداد دقیقی از بازی‌های بومی و محلی ایران وجود ندارد به تشریح رویکردهای مردم‌شناسی با محوریت بازی، توسعه گردشگری، برنامه‌ریزی و مدیریت گردشگری رویداد و مردم‌شناسی گردشگری پرداخت و با تأکید بر مفهوم بازی به ابعاد مردم‌شناسی آن اشاره کرد و افزود: بازی‌ها به دلیل ماهیت چند کاربردی و چند رشته‌ای که دارند بسیار جالب‌ است و در حوزه‌های مختلف کارآیی دارند.

عضو هیأت علمی گروه گردشگری اظهار کرد: اگر بخواهیم با رویکردهای علوم اجتماعی به بازی‌ها بنگریم اصلی‌ترین ویژگی آن ارتقای هویت قومی، اجتماعی و ملی است.

هاشمی در ادامه بازی را یک رویداد خواند و گفت: بازی در انواع رویدادهای فرهنگی، ورزشی، تفریحی، فردی، گروهی، سازمانی و ... وجود دارد و در تمامی رویدادهای دنیا بازی می‌تواند به پیشبرد آن رویداد کمک کند.  

انتهای پیام/

کد خبر 1402092001074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha