مردمی‌سازی میراث‌فرهنگی به صیانت از این آثار کمک می‌کند

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: آنچه که می‌تواند به ما در صیانت و حفاظت هرچه بهتر میراث‌فرهنگی کمک کند، مردمی‌سازی میراث‌فرهنگی و کمک از ظرفیت‌های مردم است.

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، مصطفی ده‌پهلوان رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، عصر امروز سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲ در نشست تخصصی "میراث در خطر ایران" که در محل سالن آمفی‌تئاتر موزه ملی ایران برگزار شد، اظهار کرد: امروز فضای مجازی در حوزه میراث‌فرهنگی حال خوبی ندارد. مدیران ارشد وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز به این موضوع اذعان دارند که حال میراث‌فرهنگی ما خوب نیست. این موضوعی نیست که به توان آن را کتمان کرد قبلا هم خوب نبوده الان هم خوب نیست و باید فکر اساسی برای میراث‌فرهنگی کرد.

ده‌پهلوان گفت: در طول دهه و قرون گذشته شاهد آسیب و خسارت به محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی بودیم. در گذشته شاهد این بودیم که آثار تاریخی را بیگانگان و خارجی‌ها از ایران خارج می‌کردند اما سوال اساسی این است که آیا وزارت میراث‌فرهنگی به تنهایی می‌تواند جلوی قاچاق و آسیب آثار تاریخی را بگیرید؟ من در وزارتخانه شاهدم که همه این دغدغه را دارند و از شخص وزیر تا سایر مدیران و کارشناسان وزارت میراث‌فرهنگی این دغدغه را دارند.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری اظهار کرد: خوشبختانه انجمن خیرین میراث‌فرهنگی تشکیل شده و این انجمن می‌تواند به ما کمک کند اما در کنار آن باید میراث‌فرهنگی را مردمی کرد. تا زمانی که میراث‌فرهنگی مردمی نشود آسیب‌ها به میراث‌فرهنگی ادامه خواهد داشت چرا که به اعتقاد من مردم گنج واقعی هستند و از میراث‌فرهنگی و اموال، اشیا، آثار و محوطه‌ها و بافت‌ها صیانت خواهند کرد.

او گفت: وظیفه یک باستان‌شناس در درجه اول حفاظت و صیانت از میراث‌فرهنگی است و پژوهش در رتبه دوم قرار می‌گیرد چرا که وقتی میراث‌فرهنگی نباشد، چیزی برای پژوهش هم وجود ندارد.

ده‌پهلوان در ادامه گفت: این را باید قبول کنیم که میراث‌فرهنگی ما در خطر است. ما مدیران میراث‌فرهنگی نباید از این بترسیم که بگوییم میراث‌فرهنگی در خطر است. بلکه باید آن را اعلام کنیم تا یک موجی ایجاد شود و جلوی تخریب و غارت آثار تاریخی گرفته شود.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری خاطرنشان کرد: ما باید عزم خود را برای صیانت از آثار تاریخی جزم کنیم و با کسانی که به میراث‌فرهنگی آسیب می‌زنند برخورد کنیم. البته طبیعی است که وقتی ما یک حوض پر از لجن را پاکسازی می‌کنیم این احتمال وجود دارد که لباس خودمان نیز آلوده شود اما نباید از این موضوع ترسید و باید با سواستفاده‌کنندگان و سودجویان برخورد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402092101166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha