پیش‌بینی ۴۰ حکم مرتبط با ماموریت‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در برنامه هفتم توسعه

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: در برنامه هفتم توسعه، ۴۰ حکم در رابطه با ماموریت‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی پیش‌بینی شده است.

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، احسان قاضی‌زاده هاشمی عصر امروز سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲ در نشست تخصصی «میراث در خطر ایران: در پرتو اسناد نوشتاری و مدارک نویافته از غار هستیجان» که در محل سالن آمفی‌تئاتر موزه ملی ایران برگزار شد، اظهار کرد: تبدیل سازمان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به وزارتخانه برای این بود که بتواند نقش حاکمیتی داشته باشد و نیز اعتبارات مستقل دریافت کند و همچنین نظارت پذیر باشد. این وزارتخانه ساختارها و تشکیلات متنوعی دارد.  البته اتفاقات بسیار خوبی در این وزارتخانه انجام شده که می‌توان به ثبت جهانی ۵۴ کاروانسرای تاریخی و نیز استرداد اشیای تاریخی اشاره کرد.

نماینده مردم فریمان و سرخس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در شرایط فعلی نیازمند این هستیم که از آثار و اشیا و محوطه‌های تاریخی به صورت جدی صیانت کنیم. وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البته با کمبودهایی اعتباری مواجه است. ما این آمادگی را در مجلس داریم و در برنامه هفتم توسعه بیش از ۴۰ حکم در حوزه ماموریت‌های این وزارتخانه داریم.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: در کنار تقویت اعتبارات بودجه‌ای باید حفاظت از آثار تاریخی را به صورت جدی تقویت کنیم. گاهی اوقات شاهد این هستیم که کاوش‌های باستانی به علت کمبود بودجه نیمه‌کاره رها می‌شود و همین امر باعث خواهد شد که فرصت برای سواستفاده حفاران غیرمجاز و سودجویان به وجود آید.

او با اشاره به اهمیت معرفی آثار تاریخی ایران یادآور شد: من پیش از مجلس، رایزن فرهنگی ایران در کرواسی بودم. در آنجا نمایشگاهی با موضوع آثار موزه ملی ایران برگزار شد که با استقبال بسیار زیادی مواجه شد.

این نماینده مجلس در پایان صحبت‌های خود با اشاره به اهمیت تقویت اعتبارات وزارت میراث‌فرهنگی، خاطرنشان کرد: در سه سال اخیر بودجه این وزارتخانه جهش بسیار خوبی داشته و ما در مجلس شورای اسلامی آمادگی این را داریم که برای سال ۱۴۰۳ به تقویت و افزایش بودجه این وزارتخانه کمک کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1402092101167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha