پایان فاز اول مرمت خانه تاریخی محسنی اراک

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از پایان مقاوم سازی و استحکام بخش بنای تاریخی محسنی این شهر خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی مصطفی مرزبان گفت: در بازدید روز پنجشنبه ۲۳ آذرماه که با حضور رئیس دادگاه عمومی و انقلاب شهر اراک، معاون میراث، فرمانده یگان حفاظت و کارشناسان این اداره کل انجام، مقرر شد مرمت‌های اضطرای بنا، تقویت و لزوم استحکام بخشی پی‌ها، ستون‌ها، مرمت بام و مرمت سازه‌ها و مرمت تزئینات که از مهم‌ترین عملیات مورد نیاز خانه است در دستور کار قرار بگیرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی افزود: برنامه مرمت حفاظتی و استحکام بخشی از این خانه تاریخی با استفاده از اقدامات نوین استحکام بخشی و نجات بخشی مجموعه که توسط مهندسین مشاور عمارت خورشید که با اعتباری بالغ بر 30 میلیارد ریال و نظارت عالی این اداره کل تهیه و تصویب شده در حال انجام است که فاز اول آن به اتمام رسیده است.

مرزبان تصریح کرد: خانه پنج هزار متری محسنی در اراک با قدمتی بیش از ۱۵۰ سال، بواسطه معماری خاص خود یکی از شاخص‌ترین بناهای دوره قاجار در این شهر محسوب می‌شود. آرایه‌ها و تزئینات ارزشمند معماری از جمله آجرکاری و ترکیب آجر و کاشی بویژه در بخش حوضخانه بنا زینت بخش این خانه تاریخی شده است. خانه تاریخی محسنی شامل بخش اندرونی و بیرونی، حمام، کالسکه خانه و بخشی به عنوان حوزه علمیه  بوده و دارای یک حیاط مرکزی اصلی و پنج حیاط اختصاصی است.

او افزود: قاب‌بندی‌های اجرا شده در سقف، طاق نماهای تزئینی در فضاهای مسکونی طبقه دوم خانه (در جبهه شمالی و غربی) و تزئینات اجرا شده در حوض‌خانه شاخص‌ترین عناصر تزئینی خانه حاج‌آقا محسن را تشکیل می‌دهد.
خانه حاج آقا محسن اراکی یکی از زیباترین شاهکارهای معماری دوره قاجار در ایران است که پانزدهم دی ۱۳۸۷ با شماره ثبت ۲۴۳۷۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402092501338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha