زمان باز اندیشی رویدادهای گردشگری روستایی

گردشگری روستایی بامحوریت رویدادسازی یکی از ظرفیت‌های بسیار متنوع استان کرمانشاه است که برای توسعه آن باید از توان فکری و اجرایی جوامع محلی بیشترین بهره را برد، مردمی کردن این رویدادها نیازمند یک تغییر اساسی در نوع نگاه مجموعه مدیریتی استان در حمایت از این اتفاقات است.

رامین پی بردی، کارشناس ارشد گردشگری در یادداشتی نوشت: رشد و توسعه علم و دانش در هزاره سوم میلادی تمامی ابعاد زیست انسان را در بر گرفته و آدمی را در میان این همه نو شدن آن چنان حیران کرده که به هر بهانه‌ای به دنبال خویش می‌گردد تا در فضایی آرام‌تر و بدور از هر گونه فناوری، لحظه ای را با خود خلوت و درونش را واکاوی کند و نفسی در فضایی طبیعی‌تر بکشد و خاطرات کودکی‌اش را مرور کند و همه چیزهایی که جامعه پیشرفته شهری از او گرفته را در فضایی صمیمی‌تر باز یابد تا بتواند به تعادل لازم رسیده و راه را به نیکویی بپیماید.

انسان امروز آشفته این همه تحولی است که بیش از هر زمان دیگری گریبان او را گرفته و همچنان نیز او را به  پیش می برد:
«پر کاهم در مسیر تند باد  خود ندانم در کجا خواهم فتاد» 

ولی نهاد آدمی ابعاد دیگری هم دارد که  میل به طبیعت و بازگشت به آن را همواره و به هر طریقی می‌جوید  و این گونه است که خستگی زندگی  شهری او را به دنبال گمشده‌اش به کالبدهای آغازین زیست بشر در طبیعت یا همان روستاها می‌کشاند تا در  این چشمه پاک و زلال، روان را شست و شو و با ادراک  مظاهر و مناظر طبیعی و سبک ساده زندگی روستایی به آرامش کافی دست یابد.

روستاها بر اساس کارکرد اولیه شان تنها فضایی بودند برای تولید محصولات کشاورزی و زیست ساکنان و برپایی جشن‌هایی کوچک و محدود که زندگی‌شان را گرم و پر امید می‌کرد.

باری چرخ زمان که همواره بر پایه تعادل و تعامل استوار بوده دوباره ساکنان هر دو محیط را برای تکامل به هم رساند و این گونه شد که هم روستائیان تا حدودی به امکانات مورد نظر دست یافتند و هم اینکه امکانی را فراهم کردند برای اقامت شهرنشینان در روستاها و این بار با طعم خوش و خاطره انگیز رویدادها.

چنانچه اندک نگاهی به رویدادهایی از این دست بیندازیم می‌بینیم که جوامع روستایی جشن‌های متعدد و متنوعی را به بهانه یک رخداد طبیعی مانند شکفتن شکوفه گیلاس در ژاپن تا برداشت انواع و اقسام محصولات باغبانی وکشاورزی را به جشنی بزرگ تبدیل کرده و از ره آورد آن بهره‌ها می‌برند به عنوان مثال  در کشور فرانسه هر ساله فستیوال لیمو برای مدت دو هفته برگزار شده و بالغ بر ۲۰۰ هزار نفر فرصت برنامه‌ریزی برای حضور در این رویداد بین‌المللی را پیدا می‌کنند، جالب اینجاست که حدود ۳۰۰ نفر متخصص و صاحبنظر برنامه‌سازی آن را برعهده دارند.

امروزه نگاه دنیا عموما به سمت برگزاری هر چه بیشتر و با کیفیت‌تر رویدادهای بزرگ است و دولت‌ها با رویکردی کاملا هوشمندانه و تلاشی همه جانبه به میزبانی رویدادهای بین‌المللی می‌روند.

 المپیک پاریس ۲۰۲۴ موضوع بسیار مهم و حیاتی برای تقویت چند باره بنیان‌های اقتصادی و اجتماعی کشور فرانسه است که برای بازه چند ساله‌ای این کشور را در برد جهانی قرار داده و هزاران گردشگر را در طول برگزاری این رویداد بزرگ به میهمانی فرانسوی‌ها برده و میلیون‌ها یورو ارز به اقتصاد آن کشور کمک می‌کنند.

شوربختانه در کشور ما هنوز به رویدادها به شکل تخصصی و منطقه‌ای علی‌رغم این همه استعداد و جاذبه طبیعی و فرهنگی موجود، پرداخته نشده و همچنان گرفتار نوعی کج سلیقه‌گی و خرده نگاه‌های بازدارنده هستیم که سرعت گروه‌های مردمی را از وصول به اهداف بلند و اقتصاد مردم بنیان می‌گیرد.

با این گونه نگاه ها  فرصت‌های فراوانی را از دست داده و خواهیم داد و همچنان از شکوفایی اقتصاد مردمی گردشگری باز می‌داریم.

بسیار در تعجبم که چرا از این همه ظرفیت مردمی بهره لازم را نمی‌بریم، دیپلماسی رویدادهای گردشگری چون با محوریت مردم است بهترین فضا برای گفت و گوی دوستانه و مهربانانه دولت و ملت را فراهم می‌کند.

بدیهی است بسیاری از گلایه‌ها با تقویت این رویدادها و سپردن نقش‌ها به مردم برطرف می‌شود و جهشی در توسعه اقتصاد مردمی  مبتنی بر داشته‌ها و ظرفیت‌های جامعه شکل می‌گیرد.

بالاخره برای یکبار هم که شده دولت باید اجازه برنامه‌ریزی از پایین به بالا را به عنوان تحولی در ساختار برنامه‌ریزی کشور به نخبگان جوامع محلی بدهد ودر این زمینه به تشویق و ترغیب آنان بپردازد تا از ثمرات شیرین آن همگان بهره‌مند شوند.

وقتی گردشگری طبیعی و روستایی و عشایر از جمله مزیت‌های گردشگری کشور است بنابراین بایستی  از فرصت استفاده کرد و استان‌ها را تشویق به برپایی رویدادهای گردشگری ماهیانه بر اساس ظرفیت‌های مردمی کرد و بازار گردشگری کشور را با ایجاد پیک های جدید و نو گرم و پر حرارت نمود تا برای همه فصول سال پیک مناسب سفر داشته باشیم.

به نظر می‌رسد همه ارکان رویدادهای گردشگری روستایی از جمله طبیعت، فرهنگ، آئین‌ها  و مراسم و مردم با هم هماهنگ هستند و تنها متولیان فرهنگی می‌مانند که  با نگاهی دیگر به لزوم بسط فضای دوستی و مهربانی با مردم، به اجماع قانع کننده‌ای برای رونق رویدادهای اجتماع محور برسند تا مردم و نهادهای مردمی و مدیران بومی و محلی بتوانند با سهولت بهتر و بیشتری به برپایی چندین روزه رویدادهای منطقه‌ای بپردازند و فرصت ظرفیت سازی برای برپایی رویدادهای ملی و بین‌المللی را پیدا کنند.

فستیوال بین‌المللی جشن انار شهر حلبچه اقلیم کردستان عراق به خوبی نشان داد که ایده پردازی جوانان پاوه با برگزاری جشن انار توانست از پس سال‌های برداشت انار، آن را به فرصت دیگری برای بازدید جهانیان تبدیل کند و اقتصاد مکملی را در کنار اقتصاد باغبانی به وجود آورد.

آنچه که آنان را سال‌هاست بهره‌مند از این مزیت کرده و جشن انار پاوه را از تداوم انداخته را بایستی واکاوی کرد تا با دوستی و صمیمیت بتوانیم ضمن تقویت اقتصاد محلی خاطرهای خوش برای مردم بیافرینیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1402092701468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha