زمستان فرصتی متفاوت برای سفر به اردبیل

علاقه مندان به گردشگری زمستانی به دنبال تجربه‌ای متفاوت در شرایطی خاص هستند، امکانی که در استان اردبیل از اواسط پاییز آغاز می‌شود و تا اوایل فروردین ماه ادامه دارد و با سفر به اردبیل می‌توان زمستانی خاطره‌انگیز را رقم زد.

با بارش نخستین برف و پیش از آنکه فصل پاییز به پایان برسد اردبیل چهره زمستانی به خود گرفته است. این روال هرساله طبیعت در استان اردبیل، به ویژه در مناطق مرتفع‌تر استان است. از اواسط پاییز چشم انداز زیبای کوه سبلان در پس زمینه همه تصاویر سفیدپوش شده و رفته رفته پای برف و سرما به داخل شهرها نیز باز می‌شود. در کنار زیبایی‌های سحرانگیز فصل بهار و خنکی‌های فصل تابستان، پاییز و زمستان سرد و زیبا هیچوقت از کنار اسم اردبیل پاک نمی‌شوند. بسیاری اردبیل را با برف و زمستان‌های سخت اما زیبا می‌شناسند، مواهبی که نعمات بسیاری را برای این خطه از کشورمان به ارمغان می‌آورند. در کنار همه این موارد، زمستان واقعی اردبیل می‌تواند یکی از جاذبه‌های گردشگری منحصر به فرد این استان برای جذب گردشگران علاقه مند به گردشگری زمستانی باشد.

اردبیل کوه‌های سبلان و طبیعت کوهستانی کم نظیری را در بسیاری از مناطق خود دارد، دامنه‌های این کوه‌ها پر از چشم‌اندازها و جاذبه‌های طبیعی است که می‌تواند تجربه‌های متفاوتی را در فصل‌ها و مناطق مختلف خود در اختیار گردشگران قرار دهد.

زمستان فرصتی متفاوت برای سفر به اردبیل

پیست‌های اسکی، جاذبه اول زمستان

ورزش‌های زمستانی یکی از جاذبه‌های مهم در فصل زمستان به شمار می‌رود، در این میان پیست‌های اسکی و مجموعه تفریحات موجود در این پیست‌ها بهترین میزبان علاقه مندان، ورزرشکاران حرفه‌ای و عموم مردم هستند. اردبیل با توجه به موقعیت خود از ظرفیت ویژه‌ای در حوزه پیست‌های اسکی برخوردار است و هم اکنون پیست‌های اسکی فعال و در حال احداث متعددی در استان اردبیل وجود دارد.

پیست اسکی آلوارس قدیمی‌ترین پیست اسکی استان اردبیل است که در ۳۰ کیلومتری شهر توریستی سرعین و در دامنه کوه سبلان قرار دارد و این پیست با توجه به ویژگی‌هایی که دارد تا کنون مهم‌ترین مقصد سفر اسکی‌بازان در استان اردبیل بوده است. پیست اسکی آلوارس از لحاظ وسعت بزرگ‌ترین پیست اسکی ایران محسوب می‌شود و در ارتفاع ۳۲۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. پیست اسکی آلوارس امکاناتی مانند بالا بر، تله‌سیژ، رستوران، کافی شاپ و امکان کرایه تجهیزات اسکی و آموزش آن را دارد.

اما پیست اسکی آلوارس تنها پیست اسکی موجود در دامنه سبلان نیست، پیست اسکی اوجور دیگر پیستی است که در همان قسمت از دامنه سبلان اما با مختصات و ویژگی‌های دیگری در حال احداث است.

حسن محمدی ادیب مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل درمورد پیست اسکی اوجور می‌گوید: عملیات اجرایی پیست اسکی اوجور تقریبا به پایان رسیده است و تنها دلیل عدم فعالیت رسمی این پیست اجرای مسیر دسترسی مجموعه است که به نظر می‌رسد سال آینده شاهد افتتاح رسمی مجموعه باشیم.

شهبازی سرمایه‌گذار این پروژه نیز می‌گوید: پیست اسکی اوجور با شیب و طول بیشتر و امکانات رفاهی و فنی کامل شرایط استانداردی را برای حضور اسکی‌بازان حرفه‌ای، تیم‌های ملی و برگزاری مسابقات اسکی در سطح بین‌المللی فراهم می‌کند.

زمستان فرصتی متفاوت برای سفر به اردبیل

پیست اسکی اندبیل خلخال نیز یکی دیگر از پیست‌های اسکی استان اردبیل است که البته در جنوب استان قرار دارد و به عنوان یکی از زیباترین پیست‌های اسکی جنگلی کشور شناخته می‌شود. این پیست اسکی از شهر خلخال ۷ کیلومتر فاصله دارد و یکی از جذاب‌ترین مراکز تفریحات زمستانی در جنوب استان اردبیل به شمار می‌رود. تاکنون امکانات و تاسیسات لازم در این پیست ایجاد نشده‌اند اما به صورت عمومی مورد استفاده مردم و علاقمندان قرار می‌گیرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان اردبیل همچنین درمورد گردشگری زمستانی و توسعه پیست‌های اسکی استان می‌گوید: گردشگری زمستانی یکی از مزیت‌های منحصر به فرد استان اردبیل است و ما در این راستا به دنبال توسعه زیرساخت‌ها و تاسیسات مرتبط با گردشگری زمستانی و همچنین معرفی این ظرفیت هستیم. یکی از اقدامات مهم مدیریت گردشگری استان توسعه پیست‌های اسکی و سایر تاسیسات گردشگری زمستانی است که در این راستا از سرمایه‌گذاران علاقه مند برای حضور در استان اردبیل و سرمایه‌گذاری در این حوزه دعوت می‌کنیم.

زمستان فرصتی متفاوت برای سفر به اردبیل

زیرساخت‌ها و تاسیسات مکمل

در کنار پیست‌های اسکی و طبیعت کم نظیر زمستانی استان اردبیل، توسعه زیرساخت‌ها و تاسیسات گردشگری مکمل از نیازهای اساسی گردشگری زمستانی در این استان است. برای مثال درمورد شرایط حمل و نقل، جاده‌های دسترسی استان و برقراری پروازهای داخلی و بین‌المللی شرایط استان اردبیل مطلوب نیست و گردشگری زمستانی بیشتر از هرچیزی به این موارد نیازمند است. اما از سوی دیگر بسیاری از تاسیسات مورد نیاز و تاسیسات مکمل در حوزه گردشگری زمستانی در جای جای استان اردبیل وجود دارد و آماده پذیرایی از گردشگران است. وجود واحدهای اقامتی متعدد و متنوع تا جایی که استان اردبیل رتبه سوم کشور را در میزان تخت‌های رسمی واحدهای اقامتی در کشور دارد، وجود مجتمع‌های آبدرمانی سنتی و مدرن متعدد که یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های مکمل گردشگری زمستانی محسوب می‌شوند و همچنین وجود سایر جاذبه‌ها از جمله جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و انسان‌ساخت که مثل تمامی فصول در فصل زمستان نیز قابلیت بازدید دارند، همه و همه در کنار هم اردبیل را به مقصدی متفاوت برای سفرهای زمستانی تبدیل می‌کنند.

علاقه مندان به گردشگری زمستانی به دنبال تجربه‌ای متفاوت در شرایطی خاص هستند، امکانی که در استان اردبیل از اواسط پاییز آغاز می‌شود و تا اوایل فروردین ماه ادامه دارد و با سفر به اردبیل می‌توان زمستانی خاطره‌انگیز را رقم زد.

گزارش: توحید سیف

انتهای پیام/

کد خبر 1402092801519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha