ایرانیان با تمدن ۷ هزار ساله، ظلمت شب را به پدیده‌ای زیباتر از روز تبدیل کردند

مدیر مجموعه فرهنگی _ تاریخی سعدآباد با تبریک فرارسیدن شب یلدا گفت: ایرانیان که مردمی متمدن و با سابقه ۷ هزار سال تمدن هستند، ظلمت شب را به پدیده‌ای زیباتر از روز تبدیل کرده‌اند.

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، سید حسین علوی شامگاه امشب سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ در مراسم گرامی‌داشت یلدای ایرانی که با حضور سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و تعدادی از سفرای کشورهای مختلف در کاخ سعدآباد تهران برگزار شد، در سخنانی گفت: شب برای آدمیان همواره یادآور دوری از روشنایی و فقدان روز بوده است. اما ملتی که ۷ هزار سال سابقه تمدن و فرهنگ را به دوش کشیده از ظلمات وهم‌آلود شب، پدیده‌ای زیباتر از روز را خلق کرد تا بار دیگر نام ایران و ایرانی را زینت بخش تمدن بشری کند.

وی اظهارداشت: همین ایرانی موحد نیک‌اندیش از ستارگان آسمان ادب و مرام و معرفت ایران‌زمین آموخت که شب نه مایه یاس و وهن و ترس بلکه دستمایه‌ای برای امید، نشاط، عشق، همبستگی، خوش‌باشی و دم‌غنیمتی، تعلیم اخلاقیات، تأدیب به میراث نایاب ادبیات و تعمیق روابط خانوادگی و رفاقت و انس است.

او افزود: ایرانی، این کهن مرد تنومند فرهمند، ۷ هزار ساله، ظلمات شب را به طلعت نور وجود خویش منور ساخت، فلک را سقف بشکافت و طرحی نو در انداخت و میراث بشری ماندگار شب‌نشینی یلدایی را برای آدمیان به پاس صلح و دوستی و عشق و مدارا و رفاقت و اخلاق و بندگی خدا به یادگار نهاد و تا همین اکنون میراث‌دار امین این سنت بشری است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402092901590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha