برگزاری چهارمین همایش ملی فقه هنر در قم

مدیر مدرسه فقه هنر، با بیان این که چهارمین همایش ملی فقه هنر با موضوع هنر و حکمرانی در شهر قم برگزار می‌شود، از تمدید مهلت دریافت چکیده مقالات تا ۱۵ دی‌ماه امسال خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی دری بیان کرد: نخستین دوره همایش ملی فقه هنر با موضوع فلسفه فقه هنر برگزار شد و با دیدار دست‌اندرکاران همایش با مقام معظم رهبری و پیام مهم و راهگشای ایشان، همراه بود.

مدیر مدرسه فقه هنر، با بیان این که دومین دوره همایش فقه هنر در سال ۱۳۹۶ برگزار شد، ادامه داد: سومین دوره همایش با موضوع فقه نمایش و سینما با استقبال خوب اهالی هنر در شیراز (استان فارس) همراه بود.

او به انتشار چهار جلد کتاب از مجموع مقالات همایش‌های ملی فقه هنر اشاره کرد و گفت: به‌تازگی دو جلد کتاب مقالات فقهی و مقاله‌های حقوقی سومین دوره همایش فقه هنر در دفتر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور نمایندگان نهادهای فرهنگی، هنری و سینمایی رونمایی شد و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید داشت که این همایش‌ها با قوت و قدرت و همکاری مؤثر این وزارتخانه تداوم داشته باشد.

دری به رویکرد چهارمین همایش ملی فقه هنر اشاره کرد و گفت: امروز مسأله سیاست‌گذاری و هدایت عرصه هنر منطبق با احکام اسلامی به دغدغه مشترکی در میان اصحاب فقه و هنر تبدیل شده است و بر این اساس، چهارمین دوره همایش فقه هنر با موضوع میان‌رشته‌ای بین هنر و حکمرانی برگزار خواهد شد.

او به تبیین محورهای چهارمین دوره همایش ملی فقه هنر پرداخت و گفت: فقه هنر، سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری، فقه هنر، حمایت از هنر اسلامی و مقابله با انحرافات، فقه هنر؛ نظارت بر اجرای قوانین و سیاست‌ها، فقه هنر و حاکمان، حکمرانی در هنر و فتاوای فقهی و رسانه ملی و حکمرانی در عرصه هنر از جمله محورهای این همایش است.

مدیر مدرسه فقه هنر با دعوت از روحانیان، دانشگاهیان و فرهیختگان برای ارسال مقاله به چهارمین همایش ملی فقه هنر، گفت: با توجه به درخواست مراکز متعدد فرهنگی و هنری، امکان دریافت مقالات تا ۱۵ دی‌ماه امسال تمدید شده است و علاقه‌مندان می‌توانند عنوان و چکیده مقالات خود را از طریق نشانی الکترونیکی feghehonar@gmail.com به دبیرخانه همایش ارسال کنند.

او با بیان این که چهارمین همایش ملی فقه هنر به دبیری آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست در روزهای ۲۵ و ۲۶ بهمن‌ماه امسال در مشهد (استان خراسان رضوی) برگزار خواهد شد، گفت: مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر و معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی در برگزاری این همایش مشارکت دارند و در روز برگزاری همایش از کتاب چکیده مقالات رونمایی می‌شود.

دری در بخش دیگر سخنان خود اظهار کرد: مدرسه اسلامی هنر از سال ۱۳۸۴ شروع به‌کار کرده و در این سال‌ها با تشکیل ۲۰ زیرگروه درباره نسبت هنر با علوم انسانی و فعالیت کرده است.

او افزود: مدرسه فقه هنر از ۹ سال پیش به طور رسمی راه‌اندازی شد و به عنوان یکی از زیرگروه‌های فعال مدرسه اسلامی هنر، رسالت ساماندهی ارتباط بین هنر و علوم اسلامی و حوزه علمیه را دارد.

مدیر مدرسه فقه هنر با بیان این که مدرسه فقه هنر دارای سه بخش آموزش، پژوهش و رسانه است، گفت: در بخش آموزش، طراحی رشته‌های مرتبط با فرهنگ و هنر و تمدن از سال گذشته آغاز شده و طلابی که سال گذشته برای دوره‌های سطح سه مدرسه فقه هنر در رشته‌های حکمت هنر، هنر اسلامی و فقه هنر ثبت‌نام کرده بودند، در حال تحصیل هستند.

دری خاطرنشان کرد: این دانش‌پژوهان در سال‌های آتی وارد دوره سطح چهار می‌شوند و رشته‌های مرتبط با فرهنگ و هنر و تمدن را در آینده نیز خواهیم داشت.

او همچنین به فعالیت تارنمای (سایت) مدرسه فقه هنر در بخش رسانه اشاره کرد و گفت: علاوه بر اطلاع‌رسانی رویدادهای مرتبط با مدرسه فقه هنر، چند مجله الکترونیکی با موضوع فقه نمایش و مبادی فقر هنر نیز طراحی شده که به مرور در این تارنما (سایت) بارگذاری می‌شود و در دی‌ماه امسال به صورت کامل رونمایی می‌شود.

مدیر مدرسه فقه هنر افزود: هر مجله الکترونیکی مشتمل بر یادداشت، گزارش و گفت‌وگو با صاحب‌نظران عرصه فقه هنر است که در آینده به صورت کتاب نیز منتشر خواهد شد.

او اظهار کرد: امسال طراحی و تولید چهار مجله الکترونیکی فقه موسیقی، عناوین محرم در فقه هنر، مالکیت معنوی آثار هنری و فقه رقص و حرکات موزون در دستور کار قرار دارد و تا پایان سال در تارنمای (سایت) مدرسه بارگذاری خواهد شد.

دری به فعالیت‌های مرتبط با پژوهش مدرسه فقه هنر اشاره کرد و گفت: علاوه بر پژوهش‌های کلاسی و پایان‌نامه‌ای که در آینده دانش‌پژوهان به نگارش در می‌آورند، سلسله همایش‌های ملی فقه هنر از سال ۱۳۹۴ آغاز شده و امسال چهارمین دوره این همایش‌ها با موضوع فقه هنر و حکمرانی برگزار خواهد شد.

مدرسه اسلامی هنر در قم، بلوار هنرستان (بسیج)، نبش کوچه ۲۰ قرار دارد و علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیش‌تر در قم می‌توانند با شماره تلفن ۳۷۸۳۰۷۸۲ با پیش‌شماره ۰۲۵ تماس بگیرند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402092901621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha