نخستین جشنواره ملی خوان‌پارسی با حمایت پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری برگزار شد

نخستین جشنواره ملی خوان پارسی با هدف احیای غذاهای فراموش شده و مهارت افزایی گردشگری خوراک به همت شتابدهنده فاخربوم و بنیاد توسعه کسب و کار دانشگاه علم و فرهنگ با همکاری پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، انجمن علمی گردشگری ایران، پارک ملی علوم و فناوری های نرم وصنایع فرهنگی، اتحادیه علمی و دانشجویی هتلداری و گردشگری ایران و باغ ایرو برگزارشد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، مهدیه بد معاون فناوری و کاربردی‌سازی پژوهشگاه 27 آذماه 1402برگزاری این جشنواره را به نوعی پژوهش در فرهنگ غنی غذاهای فراموش شده ایران دانست و تصریح‌کرد: برگزاری این قبیل رویدادها را گامی سازنده در راستای ترویج فرهنگ استفاده از غذاهای اصیل و سنتی ایران به ویژه در سفر و گردشگری به نقاط مختلف ایران است.

فرناز نیک‌خواه دانشجو دکتری گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ و دبیر علمی جشنواره گفت: این جشنواره همزمان با هفته پژوهش و فناوری با حضور چهره‌ها و استعدادهای برتر آشپزی، اندیشمندان دانشگاهی و کارآفرینان صنایع غذایی ایران در سه بخش نشست‌های علمی، کارگاه‌های مهارت افزایی و مسابقه غذاهای فراموش شده و سنتی شامل ۱۸ اثر در محل مجموعه آموزشی، فرهنگی و تفریحی ایرو برگزار شد.

 او با قدردانی از حمایت‌های انجمن علمی گردشگری ایران و معاونت فناوری و کاربردی‌سازی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری همچنین میزبانی شایسته باغ ایروتصریح‌کرد: هدف ما در کمیته علمی جشنواره ملی خوان پارسی تغییر رویکرد و برندینگ گردشگری خوراک ایران است و حقیقتا کشور ما در این حوزه دارای ظرفیت‌های فراوان و خاصی است که اگر به آن از دیدگاه علمی توجه کنیم می تواند سازنده و رشدی چشمگیر را شاهد باشیم.

سید سعید هاشمی رئیس انجمن علمی گردشگری ایران نیز طی سخنانی با اشاره به اینکه گردشگری ایران می‌تواند درخشان‌تر در عرصه بین‌المللی عمل کند افزود: یکی از حوزه‌هایی که در گردشگری از آن غافل مانده‌ایم میراث غنی خوراک و نوشیدنی ایران است، هرچند که برخی اقدامات موثر از سوی نهادهای متولی و بخش خصوصی صورت گرفته اما ظرفیت‌های ایران در این حوزه بیش از این است.

او با اشاره به اینکه جشنواره ملی خوان پارسی در دوره نخست ظرفیت های خوبی را فعال کرده گفت: باید تلاش کرد این جشنواره بصورت فصلی در موضوعات مرتبط با صنعت غذا و نوشیدنی و نقشی که در اکوسیستم گردشگری ایجاد می کنند برگزار شود.

فاطمی مدیرکل گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز طی سخنانی موضوع گردشگری خوراک را حائز اهمیت خواند و گفت: گردشگری خوراک در کشور ما چند سالی است که اهمیت بالایی پیدا کرده و ما نیز در این وزارتخانه تلاش می‌کنیم با شناسایی ظرفیت‌ها در این حوزه با کمک بخش خصوصی اقدامات موثری را انجام دهیم.او با اشاره به این موضوع که در این جشنواره نیز حرکت بسیار خوبی صورت گرفته است، از سیستگذاران و مجری برگزاری رویداد قدردانی کرد.

معصومه حسین مردی مدیرعامل باغ ایرو و دبیر اجرایی جشنواره نیز با اشاره به اهداف برگزاری این رویداد و ظرفیت های باغ ایرو در موضوع صنایع دستی و گردشگری گفت: از حمایت‌های صورت گرفته از سوی نهادهای متولی در این جشنواره تشکر و ابراز امیدواری کرد دوره‌های بعدی خوان پارسی جذاب‌تر و در سطح بالاتری برگزار شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402093001713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha