کاشت نیشکر «شکر سیاه یا شکر لوله» برای اولین بار در موزه میراث‌روستایی گیلان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان خبر داد: با هدف توسعه گردشگری کشاورزی، تشویق جامعه محلی به کشت محصولات زراعی و در نهایت ایجاد اشتغال روستایی و استفاده از محصولات بومی و محلی، برای اولین و به صورت آزمایشی کشت نیشکر در موزه میراث روستایی گیلان اجرا شده است.

به‌گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان، ولی جهانی با بیان این مطلب گفت: کشت نیشکر در گیلان همه ساله در اردیبهشت ماه انجام و اواخر آذر برداشت آن آغاز می‌شود و این برداشت تا پایان دی ادامه دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان افزود: نیشکر گیلان معروف به شکر سیاه یا سیا شکر است که با خواص فراوان برای درمان بیماری‌های، چون یرقان، فاویسم، کم خونی و بیماری‌های داخلی موثر است.

او تصریح کرد: قدمت این محصول  که به بیش از ۱۰۰ سال می‌رسد، در گذشته در شهرستان  صومعه‌سرا در روستاهای قاضده، کلسر، میانده، شکرباغان، سنگجوب و مُلاسرا کاشت می‌شد، اما هم اکنون کاشت و برداشت نیشکر در این شهرستان تنها در روستاهای قاضده کلسر، و در شهرستان لنگرود  در شلمان و دریاسر می‌باشد.

جهانی بیان کرد: به منظور ترویج و کشت این محصول ارگانیک، برای اولین بار این محصول در موزه میراث‌روستایی گیلان به کشت در آمده است.

این عنصر میراث ناملموس با  عنوان مهارت سنتی فرآوری سیاسکر ( شکر سیاه) با شماره ثبت ۲۲۹۳  مورخ ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفته است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402093001735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha