جشن های یک سالگی ثبت جهانی یلدا در سیستان و بلوچستان برگزار شد  

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان از برگزاری جشن های یک سالگی ثبت جهانی یلدا در این استان خبر داد.  

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان، محمد هادی طهرانی مقدم گفت: شب یلدایی که امسال پشت سرگذاشته شده با سال های قبل تفاوت چشمگیر و زیادی داشت و علت آن هم این بود که نخستین سالگرد ثبت جهانی یلدا را پشت سرگذاشتیم و این آیین و سنت ایرانی ثبت جهانی شده و مربوط به تمامی مردم جهان است.  

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان افزود: این مهم ثمره تلاش های ارزشمند و قابل احترام مسئولان میراث فرهنگی در وزارتخانه است که به همین منظور نیز جشن هایی در سراسر استان با محوریت این شب آیینی برگزار شد که به معرفی بیش از پیش شب چله پرداخته شد.  

به گفته طهرانی مقدم، در حقیقت باید گفت این آیین به عنوان یک فرهنگ اصیل و تمدنی مردم ایران محسوب می شود که می توان شکاف بین نسلی را با در کنار همدیگر بودن  حل کنیم و یادی کرد از همه گذشتگان و بزرگانی که سالهای قبل در بین ما بودند و امروز تنها یادشان را در ذهن ها داریم.  

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در حقیقت وقتی طولانی بودن یک شب را گرامی می داریم نشان دهنده ارزش اسلامی و جایگاه احترام به کانون گرم خانواده در بین ایرانیان است که مهمترین هدف آن نیز افزایش صله رحم و ارتباطات میان اقوام است که به خوبی انجام می شود و باید رونق بیشتری نیز بگیرد.  

او گفت: دور همنشینی ها و احترام به بزرگان و ریش سفیدان فامیل در این شب که سابقه ای هفت هزار ساله دارد و جزو رسوم دیرینه و ارزشمند ما محسوب می شود باعث صمیمیت دوچندان میان خانواده ها می شود که امسال نیز با ثبت جهانی این شب به گونه دیگر جشن های مردمی در سراسر کشور و استان پهناور سیستان و بلوچستان برگزار شد.  

به گفته طهرانی مقدم این شب همزمان در موزه منطقه ای جنوب شرق زاهدان، بوم گردی چابهار و سایر شهرستان های استان پررونق و با استقبال مردم و خانواده ها برگزار شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402100200046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha