گنبد تاریخی کلیدر نیشابور پاکسازی شد

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیشابور از پاکسازی گنبد تاریخی کلیدر نیشابور با همت انجمن میراث فرهنگی خبر داد.

به گزارش میراث ‌آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، کمال خانی با اعلام این خبر گفت: با تلاش و همت انجمن میراث‌فرهنگی، دهیاری و شورای اسلامی روستای کلیدر، این گنبد تاریخی که طی سالیان و به مرور زمان با انباشتی از خاک و مصالح پر شده بود، تخلیه و پاکسازی شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیشابور ادامه داد: یکی از بزرگ‌ترین و سرشناس ترین روستاهای خراسان رضوی، کلیدر است که در فاصله ۹۰ کیلومتری شمال غربی نیشابور در بخش سرولایت قرار دارد و وجود بنای گنبد کلیدر، قلعه کهنه و بنای خواجه ابوالقاسم، دلالت بر پیشینه تاریخی کلیدر دارد.

او تصریح کرد: گنبد کلیدر یکی از معروف‌ترین بناهای این روستا و گنبدی کم ارتفاع با تخته سنگ‌های صاف و بدون تزئینات ساخته شده است.

خانی گفت: قدمت این بنای چهار طاقی به قرن هشتم و نهم هجری  قمری مقارن با دوران ایلخانان و تیموریان می‌رسد، گنبد تاریخی کلیدر  ۲۳ مرداد ۱۳۷۸ با شماره ۲۳۷۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402100400154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha