شهرستان شاهرود، قلب تپنده شریان راهگذر ادب و عرفان اسلامی

در چهل و چهارمین جلسه کمیته فرهنگ و تمدن اسلام ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی، از شهرستان شاهرود به‌عنوان قلب تپنده شریان راهگذر ادب و عرفان اسلامی یاد شد.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، مرتضی نظری گفت: در چهل و چهارمین جلسه کمیته فرهنگ و تمدن اسلام ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی که روز شنبه ۲ دی‌ماه ۱۴۰۲ به ریاست دکتر علی‌اکبر ولایتی برگزار شد، از شهرستان شاهرود به‌عنوان قبل تپنده شریان راهگذر ادب و عرفان اسلامی یاد شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود افزود: این جلسه باهدف بررسی طرح راهگذر عرفان اسلامی تشکیل شد و موضوعات مرتبط با اجرایی شدن طرح راهگذر حکمت و عرفان اسلامی موردبررسی قرار گرفت.

دکتر علی‌اکبر ولایتی رئیس کمیته فرهنگ و تمدن ایران اسلام شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: فرهنگ و تمدن در ایران و ازجمله در شهرستان شاهرود باوجود مفاخر بزرگ دارای اهمیت ویژه‌ای است.

ولایتی افزود: ظرفیت‌های ارزشمند، مردم فرهیخته و غیور نسبت به فرهنگ و تمدن اسلام و ایران و مدیران دلسوز و کارآمد شهرستان شاهرود زمینه‌های لازم برای بهره‌برداری بهینه از امکانات و توسعه ظرفیت‌ها را به همراه برنامه‌ریزی دقیق فراهم کرده است.

مهدی نوید ادهم، دبیر کمیته فرهنگ و تمدن اسلامی با تأکید بر ضرورت پیگیری جدی اقدامات اجرایی در خصوص طرح راهگذر حکمت و عرفان اسلامی از بلخ تا خوی که مرکز ثقل آن در استان سمنان و به‌ویژه شهرستان شاهرود است، گفت: باید از همه ظرفیت‌ها در شناساندن فرهنگ و تمدن اسلامی‌ایرانی به‌ویژه در شناساندن عرفای بزرگ نظیر بایزید بسطامی عارف بزرگ ایرانی در قرن دوم و سوم هجری، شیخ ابوالحسن خرقانی عارف بزرگ قرن چهارم و پنجم هجری، شیخ جلال‌الدین و شیخ عمادالدین و ابن یمین فریومدی اکابر عرفا و مشایخ دوره خوارزمشاهان، پیر میشی از سادات و عارف مشهور قرن هفتم هجری، پیرمردان از سادات و عرفا و شیخ حسن جوری از مشایخ عارف و رهبر قیام سربداران و ... استفاده کرد.

ابوطالب جلالی فرماندار ویژه شاهرود افزود: شهرستان شاهرود دارای ظرفیت‌های فرهنگی، تاریخی و گردشگری بسیاری است که با توجه به این ظرفیت‌ها می‌تواند به یک‌قطب گردشگری تبدیل شود.

او با بیان اینکه این جاده مراکز مهم عرفان اسلامی را در ایران به هم متصل می‌کند، گفت: بخشی از مسیر این جاده در شهرستان‌ها و روستاهای استان سمنان به‌ویژه در مهد عرفان اسلامی، شهرستان شاهرود است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402100400191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha