حاجی میرزا حسین خان سعیدی، اولین شناسنامه‌دار قم

مدیرکل ثبت احوال استان قم گفت: نخستین ولادت ثبت شده در کشور مربوط به سال ۱۲۹۷ هجری خورشیدی به نام فاطمه ایرانی و در قم در سال ۱۳۰۴ به نام حاجی میرزا حسین خان سعیدی است.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم، منوچهر تیموری با اشاره به سوم دی‌ماه روز ملی ثبت احوال اظهار کرد: ثبت احوال قم در سال ۱۳۰۴ هجری خورشیدی تأسیس و نخستین ولادت در تاریخ ۱۹ دی همان سال ثبت شد.

مدیرکل ثبت احوال استان قم در بخش دیگر سخنان خود، به فراوانی نام‌ها در استان قم از ابتدای امسال تا پایان آذرماه اشاره و بیان کرد: نام‌های علی، امیرعلی، محمدحسین، حسین، امیرحسین، محمد، محمدحسن، محمدعلی، محمد مهدی و محمدرضا بیش‌ترین فراوانی را در میان پسران تازه متولد شده قمی دارند.

او به ترتیب فاطمه، زهرا، زینب، ریحانه، معصومه، حلما و نورا را از جمله اسامی دخترانه دارای بالاترین فراوانی در استان قم اعلام کرد.

تیموری گفت: هم اکنون ۹۵ درصد درخواست‌ها برای تغییر نام افراد در اداره ثبت انجام و نهایی می‌شود که به طور عمده مربوط به درخواست تغییر نام‌های نامناسب و یا تغییر نام‌های غیرمذهبی به مذهبی است و بقیه موارد از طریق دادسرا پیگیری و انجام می‌شود.

او با اشاره به روند الکترونیکی شدن ثبت احوال و ایجاد زیرساخت‌های لازم گفت: تاکنون بیش از یک میلیون سند از قم در پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور ثبت شده و مردم برای دریافت خدمات سجلی، نیاز به حضور در اداره ثبت و محل تولد خود ندارند.

مدیرکل ثبت احوال استان قم خاطرنشان کرد: ۹۹ درصد وقایع حیاتی در قم (تولد، مرگ، ازدواج و طلاق) در زمان قانونی انجام می‌شود.

او با بیان این که در ۹ ماهه امسال ۵۱ هزار و ۱۰۰ جلد شناسنامه صادر شده است، ادامه داد: صدور شناسنامه در استان قم روند پایگاه‌محور دارد و سالانه حدود ۶۰ هزار جلد شناسنامه صادر یا تعویض می‌شود.

تیموری اضافه کرد: در حال حاضر ۵۰ نوع خدمت سجلی به مردم ارائه می‌شود که ۱۷ خدمت آن به صورت برون‌سپاری و از طریق ۲۰ دفتر پیشخوان در سطح استان قم صورت می‌گیرد.

مدیرکل ثبت احوال استان قم افزود: برای رفاه حال بیش‌تر شهروندان، به تازگی مجوز برون‌سپاری خدمات به ۱۷ دفتر پیشخوان جدید صادر شده است.

او گفت: در شهرستان‌ها و بخش‌های تابع استان قم نیز به دلیل عدم تصویب و تشکیل ساختار اداری مربوط، خدمات سجلی به صورت اعزام نیرو و بدون مراجعه شهروندان به قم برای دریافت خدمات معمول، انجام می‌شود.

او اظهار کرد: در شهرستان جعفرآباد دفتر پیشخوان فعال است و ۱۷ خدمت سجلی را ارائه می‌دهد، دفتر پیشخوان در شهرستان کهک نیز به زودی افتتاح می‌شود و برای خلجستان و سلفچگان نیز پیگیر ایجاد دفتر خدمات هستیم.

تیموری با اشاره به وقایع حیاتی در ۹ ماهه سال جاری گفت: ۱۳ هزار و ۸۴۵ ولادت در این مدت ثبت شده است که هفت هزار و ۱۲۱ نفر پسر و ۶ هزار و ۷۲۴ دختر هستند که یک درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

به گفته مدیرکل ثبت احوال استان قم؛ طی این مدت همچنین چهار هزار و ۹۰۰ واقعه وفات ثبت شده است که تغییر چندانی با مدت مشابه سال قبل ندارد.

او همچنین از ثبت پنج هزار و ۳۰۲ مورد ازدواج در ۹ ماهه امسال خبر داد و گفت: این رقم نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل تغییر چندانی نشان نمی‌دهد.

تیموری اعلام کرد: نرخ خام ولادت در استان قم در سال ۱۴۰۱ رقم ۱۴.۷ بوده و این درحالی است که نرخ خام کشوری ولادت ۱۲.۹ است.

مدیرکل ثبت احوال استان قم خاطرنشان کرد: نرخ خام وفات در قم ۵.۲ و در کشور ۵ است و رتبه قم در نرخ خام ولادت در کشور ۹ و وفات ۱۱ است.

او ادامه داد: نرخ ازدواج در قم در سال ۱۴۰۱ هجری خورشیدی ۵.۸ است و این درحالی است که نرخ کشوری ۶.۳ است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 1402100500198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha