کاوش‌های باستان‌شناسی «کُنارصندل» جیرفت بعد از سفر وزیر میراث‌فرهنگی به استان کرمان کلید خورد/ عمق قدمت تاریخی جنوب کرمان با این اقدام نمایان می‌شود

دبیر مجمع نمایندگان استان کرمان گفت: وزیر میراث‌فرهنگی در سفری که به استان کرمان شهرستان جیرفت داشتند از آثار تاریخی تپه کنار صندل، تپه قلعه کوچک، شهر قدیم جیرفت و سایر اماکن باستانی و گردشگری بازدید داشتند که این کاوش و حفاری از مصوبات این سفر بوده است.

ذبیح الله اعظمی ساردوئی در گفت‌وگو با میراث‌آریا با اشاره به حضور وزیر میراث‌فرهنگی در جیرفت و عنبرآباد، گفت: کاوش‌های باستان شناسی حوزه تمدنی شهرستان جیرفت در منطقه کنار صندل با حضور سید منصور سید سجادی از باستان شناسان بزرگ و بنام کشورمان و تیم همراهشان آغاز شده و این پژوه‌ها بعد از یک وقفه ۱۷ ساله انجام می‌پذیرد.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس با بیان اینکه این کاوش‌ها باید در دو مرحله انجام شوند، افزود: نخست حفظ آثار به دست آمده و آثار مکشوفه قبلی که مورد مطالعه قرار خواهند گرفت و در مرحله بعد هم ادامه کاوش‌های پژوهشی و باستان شناسی روی آثار و بناهای تاریخی و باستانی منطقه انجام می‌گیرد؛ تعیین حریم تپه‌های کنار صندل و مناطق تاریخی و باستانی جیرفت که برای ثبت ملی و جهانی اهمیت زیادی دارد نیز از دیگر مصوبات سفر وزیر بود که در دستور کار این تیم است.

دبیر مجمع نمایندگان استان کرمان با تاکید بر اینکه کاوش آثار باستانی بعد از سفر وزیر میراث فرهنگی به استان کرمان کلید خورد، اظهار داشت: وزیر میراث فرهنگی در سفری که به استان کرمان شهرستان جیرفت داشتند از آثار تاریخی تپه کنار صندل، تپه قلعه کوچک، شهر قدیم جیرفت و سایر اماکن باستانی و گردشگری بازدید داشتند که این کاوش و حفاری از مصوبات این سفر بوده است. همچنین حصارکشی تپه‌های سه گانه کنارصندل که از دیگر مصوبات سفر وزیر بود که در دستور کار قرار گرفته است. 

اعظمی تاکید کرد: با پیگیری صورت گرفته از سوی مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمان شاهد یک گام موثر از طرف وزارتخانه مربوطه در خصوص کاوش و حفاری در این قطب باستانی کشور و جنوب استان هستیم. 

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه تمدن ۷ هزار ساله جیرفت و حوزه هلیل رود بیانگر قدمت تاریخی جنوب استان کرمان است، یادآور شد: روستای گاو کشی در منطقه بخش اسفندقه جیرفت بیش از ۹ هزار و دویست سال قدمت دارد و همچنین کشف لوح‌های خط تاریخی از دیگر آثار بسیار ارزشمند تمدن جیرفت محسوب می‌شوند که هنوز رمز گشایی نشده است، امیدواریم کاوش‌ها و حفاری‌ها که امروز بعد از ۱۷ سال در دستور کار قرار گرفته زوایا و عمق قدمت تاریخی جنوب کرمان را نمایان کند. 

اعظمی در پایان یادآور شد: شایان ذکر است وجود دو مقطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد باستان شناسی در دانشگاه جیرفت و برگزاری همایش‌های دو سالانه باستانشناسی در این دانشگاه در راستای اهمیت تاریخ و تمدن جیرفت و حوزه هلیل رود است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402100500211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha