یخدان تاریخی حاشیه جاده کمربندی سبزوار مرمت شد

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سبزوار از پایان عملیات مرمت و بازسازی بخدان تاریخی حاشیه جاده کمربندی این شهر خبر داد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، حسنعلی حبیب‌پور با اعلام این خبر افزود: عملیات مرمت و بازسازی این اثر تاریخی از اردیبهشت ماه سال جاری آغاز شده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سبزوار ادامه داد: برای اجرای عملیات مرمتی یخدان مبلغ هشت میلیارد ریال هزینه شده است.

او با اشاره به اهمیت حفظ این اثر تاریخی و جلوگیری از ساخت و ساز در اطراف و جریم آن اظهار کرد: طی مکاتبه‌ای به رئیس شورای حفظ حقوق بیت المال شهرستان اعلام شده است که ادارت شهرداری، جهاد کشاورزی و  و راه و شهرسازی و دیگر دستگه‌های مرتبط از صدور مجور ساخت و ساز در محدوده و حریم این اثر تاریخی خودداری کنند و قبل از هرگونه صدور مجوز از این اداره استعلام کنند.

حبیب‌پور تصریح کرد: در حاشیه کمربندی جنوبی سبزوار۶ یخدان وجود دارد که ۲ یخدان به صورت کامل تخریب شده و ۳ یخدان در کنار هم قرار گرفته‌اند که تنها یکی از آن‌ها در حال مرمت است و یکی دیگر از یخدان‌ها نیز با فاصله یک کیلومتر از این سه یخدان وجود دارد.

او با اشاره به پایان مرمت این اثر تاریخی گفت: با پایان مرمت، این یخدان‌ها قابلیت این را دارند که تغییر کاربری داده شده و سرمایه‌گذاران در این بخش ورود پیدا کنند، هم‌چنین با توجه به قرار گیری در کنار جاده ، ظرفیت استفاده به عنوان رستوران و مرکز پذیرایی و بازارچه صنایع‌دستی را دارد.

یخدان‌های تاریخی سبزوار در حاشیه جاده کمربندی جنوبی این شهرستان با شماره ۴۸۱۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402100600281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha