دریافت ۱۲۲۰ نقاشی و ۸۰ انشاء در جشنواره ایران من/ نمایش آثار نمایشگاهی در موزه ملی ایران

رخداد و همایش یلدا در آیینه فرهنگ از سوی پژوهشکده مردم‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، موزه ملی ایران، کانون فرهنگی هنری دایا و نگارخانه آپامه برگزار و نمایشگاه آثار نقاشی و انشاء افتتاح شد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری،علیرضا حسن‌زاده عضو هیأت علمی و رئیس پژوهشکده مردم‌شناسی ۸ دی‌ماه ۱۴۰۲ در این مراسم، اهمیت برگزاری جشن یلدا را به‌عنوان یکی از جلوه‌های کلیدی فرهنگ شادمانی در ایران یادآور شد و تصریح کرد: نامگذاری این آیین به نام یلدا و شب چله از صافی ناب‌ترین تجارب مردم ایران عبور کرده و نمی‌باید نام آیین‌ها را تغییر داد. 

او افزود: ما در پژوهشکده مردم‌شناسی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با توجه به آنکه آیین یلدا در طول شب برگزار می‌شود پیشنهاد تعطیلی روز بعد از شب یلدا و یا شروع دیرتر کار در این روز حدود سه ساعت بعد از ساعت رسمی کار در روزهای معمولی را به‌طور جدی مطرح می‌کنیم.

حسن‌زاده اظهارکرد: پژوهشکده مردم‌شناسی با همکاری موزه ملی ایران و کانون فرهنگی هنری دایا و یکی از دانشگاه‌های کشور جایزه فرهنگی، هنری و ادبی یلدا را در حوزه‌های قصه‌گویی، قصه‌پژوهشی، میراث ناملموس، آیین‌پژوهی، احیاء آیین‌ها، رمان و شعر راه‌اندازی کرده و جشنواره ایران من شامل نقاشی، شعر و داستان کودک نیز به‌همین مناسبت به‌عنوان بخش ویژه جایزه یلدا فعالیت خواهد کرد. 

در ادامه ذات‌الله نیکزاد معاون پژوهشی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری از جایگاه جشن یلدا و شب چله در خاطرات فرهنگی ایرانیان سخن‌ گفت و تصریح کرد: این جشن بخش مهمی از فرهنگ خانواده و نزدیکی و پیوند عمیق بین اعضای خانواده و فامیل را طی  قرون طولانی در ایران دربر داشته است. 

او افزود: پژوهشکده مردم‌شناسی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری از نخستین مراکز علمی بوده که پس از انقلاب به پژوهش و مطالعه در زمینه یلدا پرداخته و سالانه همایشی را برای آن برگزار کرده است. 

آتوسا مومنی رئیس مرکز بین‌المللی میراث ناملموس تهران نیز از جایگاه بسیار مهم یلدا به‌عنوان نمونه‌ای از میراث ناملموس در هر پنج رده تعریف این گونه از میراث فرهنگی سخن گفت و افزود:  گفتمان یلدا بر پایه احترام به محیط زیست، تنوع فرهنگی و صلح قرار دارد. اواظهار داشت: همانطور که نام آیین‌هایی چون عاشورا و رمضان را نمی‌توان تغییر داد نام آیین یلدا هم غیر قابل تغییر است.

سعد خان رئیس موسسه فرهنگی اکو نیز در سخنرانی‌اش، یلدا را بهترین نمونه از جشن‌های شادمانی در حوزه کشورهای اکو شمرد. اوگفت: در این آیین شعر حافظ که در آن گفتمان شادمانی و امید وجود دارد مردم را  به نور و روشنایی دعوت می‌کند.

مریم قاسم‌پور یکی از داوران جشنواره ایران من در ادامه گزارشی از این جشنواره ارائه دادو گفت: از دورترین نقاط به پایتخت تا نزدیکترین ۱۲۲۰ نقاشی و ۸۰ انشاء، داستان و شعر با موضوع تصویر ایران سرزمین من دریافت کردیم. 

او افزود: ده اثر در حوزه نقاشی و ۵ اثر در حوزه شعر، داستان و انشاء انتخاب شدند که ۶۵ اثر در نمایشگاه به نمایش در خواهد آمد و کل آثار در کتابی دو زبانه منتشر خواهد شد و به تمامی آثار لوح تقدیر اهداء خواهد شد.

داریوش ذوالفقاری عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری ضمن قرائت اشعاری از حافظ، مولانا، سعدی، فردوسی و نظامی گنجوی به بحث و بررسی در زمینه رابطه یلدا و مفهوم عشق در ادبیات پارسی پرداخت. پس از آن آیین‌های تفال به دیوان حافظ و سنت فال کوزه برگزار شد. 

در ادامه این مراسم، در حضور آتوسا مومنی رئیس مرکز میراث ناملموس تهران، ذات‌اله نیکزاد معاون پژوهشی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، سعد خان رئیس محترم موسسه فرهنگی اکو، مژده مصحفی توانا مدیر کانون فرهنگی هنری دایا با یادی ازمحسن میهن‌دوست، سید احمد وکیلیان، حسن ذوالفقاری و سعید موحدی قصه‌پژوهان درگذشته یاد و از محمد جعفری قنواتی، افشین نادری و علی فلسفی قصه‌پژوهان برتر کشور  تقدیر شد.

همچنین ازمدیران پرونده یلدا و نقالی شبان میرشکرایی و مریم نعمت طاووسی،  داوران جشنواره ایران من مریم قاسم پور، زینب کارشناس، سارا حسینی، علی شهبازی و فعالان حوزه قصه گویی پریسا شجاعی، وحید خسروی، دکتر مریم قاسم پور، صاحبان آثار برتر نقاشی در بخش جشنواره ایران من  زهرا عصاریان، مهتا همدانی طحان، علیرضا رادفرنیا، نیایش آدینه، سارا آبای فیضی، الینا نخبه زارع، النا علی پور، محیا قاسمی، یوتاب آرین مجد، هیوا بهرامی و در بخش شعر و داستان و انشاء از عاطفه شَکَلْ زهی، آلا حاج‌محمدی، رونیا خلج خمسه فرد، یسرا آزادی، مهتاب صالحی تقدیر بعمل آمد.

در ادامه، نمایشگاه آثار نقاشی و انشاء در موزه ملی ایران افتتاح شد و آثار نمایشگاهی کودکان ایران از همه نقاط کشور در فراخوان جشنواره ایران من نیز به نمایش در آمد.در پایان نیز در بخش دوران اسلامی موزه ملی ایران از سوی مریم قاسمپور نمایش و نقالی از داستان‌های نظامی گنجوی اجرا شد. 

گفتنی است، پژوهشکده مردم‌شناسی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با همکاری کانون فرهنگی هنری دایا و نگارخانه آپامه به‌ مناسبت روز جهانی کودک مصادف با ۲۹ آبان  «جشنواره ایران من» را در دو حوزه انشا و نقاشی ویژه کودکان ۷ تا ۱۲ سال برگزار کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402101100596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha