نمایشگاه گنج‌های پنهان در مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان

همزمان با هفته پژوهش نشست تخصصی عکاسی با حضور جمعی از علاقمندان در مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان برگزار و نمایشگاه گنج‌های پنهان افتتاح شد که تا ۲۸ دی‌ماه ۱۴۰۲ برای بازدید علاقمندان برپا است.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، در این نشست محمدرضا طهماسب‌پور پژوهشگر، نویسنده و عکاس به معرفی ظرفیت‌های پژوهشی موجود در آلبوم‌خانه‌ کاخ گلستان  پرداخت و پیشنهاداتی برای دسترسی ساده‌تر به آثار و اطلاعات موجود در این مجموعه ارائه کرد.

سپس سحر نوحی در این نشست با موضوع بررسی تخصصی رتوش‌های تاریخی در نگاتیوهای عکاسی پایه شیشه‌ای دوره قاجار سخنرانی کرد و به معرفی تکنیک‌ها و مواد به کار رفته در رتوش‌های تاریخی، پرداخت و دلایل انجام این رتوش‌ها را برشمرد.

در ادامه، نمایشگاه گنج‌های پنهان که نتیجه‌ کار پژوهشی سحر نوحی، کارشناس پژوهشی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی -فرهنگی، بر روی رتوش‌های تاریخی نگاتیوهای عکاسی پایه شیشه‌ای دوره قاجار محفوظ در آلبوم‌خانه‌ کاخ گلستان بود افتتاح شد.

نوحی در حاشیه این نمایشگاه گفت: در برخورد با یک اثر تاریخی- هنری به دو شکل می‌توان از آن لذت برد. یک نوع مواجهه، مواجهه‌ای هنرمندانه و شاعرانه است که به شکلی بی‌واسطه اتفاق می‌افتد و نیاز به دانش خاصی ندارد. اما نوع دیگری از رویکرد وجود دارد که برپایه‌ی علم و شناخت دقیق اثر است و با آگاهی یافتن بر دانش به‌کار رفته در خلق اثر حاصل می‌شود.

او افزود: رویکرد این نمایشگاه از نوع دوم است. هرچند که هدف اصلی از پژوهش انجام شده دستیابی به راهکارهای حفاظتی دقیق‌تر و موثرتر برای نگهداری از این آثار بوده است که جز با برخورداری از یک نگاه کل‌نگر و همه‌جانبه و اشراف به جنبه‌های گوناگون یک اثر میسر نخواهد بود. آگاهی یافتن از مواد و فنون به کار رفته در آنها، آسیب‌های احتمالی، و خلاقیت‌های به کار گرفته شده در تولید آنها از گام‌های اصلی در رسیدن به این مهم است.

کارشناس پژوهشکده حفاظت و مرمت اظهارکرد: در نمایشگاه گنج‌های پنهان، سعی شده تا بعد جدیدی از آثار عکاسی پایه شیشه‌ای تاریخی که از نخستین فنون عکاسی در ایران بوده است به تصویر کشیده شود.

نوحی تصریح کرد: رتوش‌های تاریخی به‌کار رفته در نگاتیوهای عکاسی پایه شیشه‌ای بخشی از هویت تاریخی و هنری این آثار ارزشمند را در خود جای داده‌اند که متأسفانه به دلیل کمبود آگاهی از وجود آنها و همچنین مواد و فنون به‌کار رفته در آنها بسیار در معرض آسیب قرار دارند. در رتوش‌های تاریخی نگاتیوهای عکاسی پایه شیشه‌ای نه تنها هنر و مهارت نقاشی، شناخت فیزیک و خواص مواد رنگی به کار گرفته شده در آنها، و همچنین شناخت نور و کار کرد آن در عکاسی آن زمان را می‌توان به وضوح دید، بلکه توجه به آنها می‌تواند پرده از اسرار بسیاری بردارد که ریشه در وجوه مختلفی از زندگی آن دوران دارند. به این دلایل است که شناخت آنها، حفاظت، ثبت، و مطالعه و پژوهش پیرامون آنها از اهمیت بسیاری برخوردار است.

گفتنی‌است، نمایشگاه گنج پنهان که حاصل همکاری پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان است و تا ۲۸ دی ماه ۱۴۰۲ در محل عکاسخانه کاخ گلستان بر پا است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402101100598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha