مسجد تاریخانه، نماد تدین بیش از هزارساله مردم دامغان است

امام‌جمعه دامغان گفت: مسجد تاریخانه دامغان حکایت از تدین بیش از هزارساله مردم دامغان دارد.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسن رستمیان در خطبه نماز جمعه ۱۵ دی‌ماه ۱۴۰۲ هم‌زمان با سالروز ثبت مسجد تاریخانه دامغان گفت: روز تاریخانه نشان تدین و تمدن ۱۲۰۰ ساله مردم این شهرستان است که از ابتدای ورود اسلام به ایران، مردم شهرستان دامغان مسجدی را بنا کردند.

امام‌جمعه دامغان گفت: وجود مسجد تاریخانه قدیمی‌ترین مسجد ایران، تپه حصار هفت‌هزارساله، کاروانسرای شاه‌عباسی و... از دوره‌های مختلف تاریخی در این شهرستان باعث می‌شود تا این شهرستان به‌عنوان یک کهن شهر تاریخی به جهان معرفی شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسن رستمیان بابیان اینکه مسئولان باید نگاهی ویژه به بناهای تاریخی شهرستان دامغان داشته باشند، افزود: باید با توسعه زیرساخت‌های گردشگری و تبلیغ و ترویج ظرفیت تاریخی این شهرستان، زمینه جذب گردشگران به دامغان فراهم شود.

تاریخانه، قدیمی‌ترین مسجد ایران و مربوط به دوره ساسانیان در سده‌های ۲ و ۳ و ۵ هجری قمری است که در شهر دامغان، خیابان شهید مطهری، جای گرفته است. این اثر در ۱۵ دی ۱۳۱۰ به شماره ۸۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402101700875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha