درباره یک حرکت جهادی مؤثر و جهش منطقی پایدار

آنچه که در طول نشست سه روزه معاونان میراث فرهنگی کشور رخ داد، گام مؤثری برای دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ بود.

علیرضا ایزدی، مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی در یادداشتی نوشت: توسعه اگرچه مقوله‌ای جدید نیست اما مؤلفه‌ها و متغیرهای بسیار آن در هر جامعه متفاوت است و در کشورهای در حال توسعه به گونه‌ای متفاوت‌تر و به نوعی دستخوش تغییرات بیشتر؛ که نبود برنامه‌های مدون و عدم ترسیم افق چشم‌انداز در برنامه‌ها و نبود سند راهبردی دست‌یابی به اهداف، برنامه را دچار مشکلات و معضلات عدیده‌ای می‌کند.

این مهم یعنی توسعه مبتنی بر مبانی فرهنگی به ویژه در کشورهای دارای تمدن کهن، اندکی متفاوت‌تر و صدالبته حساس‌تر است؛ چرا در تعامل با سایر دستگاه‌ها، میراث فرهنگی، آثار ملموس و ناملموس تمدنی و فرهنگی، بایستی نقش تاثیرگذار توأم با قوام و دوام خود را در محورهای مختلف فرهنگی وتوسعه‌ای ایفا کنند.

توسعه در کشوری همچون ایران با این پیشینه ارزشمند فرهنگی، تمدنی، اجتماعی و تاریخی بدون در نظر گرفتن این آثار، احیا، حفاظت و پاسداری از آن‌ها تحقق‌پذیر نخواهد بود و این مهم، بدون تعامل با دست‌اندرکاران عرصه فرهنگ، ذی‌مدخلان و صاحبان اندیشه و فعالان عرصه‌های قانون‌گذاری و نظارتی، میسر و میسور نخواهد بود.

میراث فرهنگی پس از سال‌ها اینک به نوعی در حال پوست‌اندازی و گفتمانی نوین برای بیان نظام مسائل خود و ارائه‌ راه حل برای توسعه و برون‌رفت از مشکلات حوزه‌های گوناگون خود مبتنی بر مردم‌داری آگاهانه و عالمانه است.

بی‌شک آنچه که در طول نشست سه روزه معاونان میراث فرهنگی با حضور بسیاری از بازیگران اصلی و مؤثر در تحقق و شکل‌گیری و انسجام‌بخشی اقدامات این حوزه رخ داد، گام مؤثری برای دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ بود.

اگرچه فرصت کوتاه است و این مهم باید حداقل دریک دهه پیش اتفاق می‌افتاد اما حرکت جهادی مؤثر و جهش منطقی و منطبق بر اصول توسعه پایدار می‌تواند در گشودن مسیر گفتمان بین دستگاهی و بین نهادی برای پایه‌ریزی یک ارتباط موثر، ماندگار و پیشرو تاثیرگذار باشد.

بی تردید ابتکار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به ویژه جناب آقای دکتر دارابی قائم‌مقام محترم وزیر در این رویداد ارزشمند به‌مثابه ریل‌گذاری یک هم‌اندیشی نوین برای ارتقای جایگاه میراث فرهنگی در نظام تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی کشور خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402101800952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha