شکوه راه ابریشم

جاده‌ ابریشم بار دیگر پذیرای کاروانی از ایران‌زمین شد. اکنون پس از طی شدن قرن‌های متمادی دیگر بار فرزندانِ اهالی سرزمین اژدهای سرخ، به شکوه ایران و ایرانی چشم دوخته‌اند.

آفرین امامی، مدیر مجموعه جهانی کاخ گلستان در یادداشتی نوشت: دیگر بار جاده‌ ابریشم، پذیرای کاروانی از ایران زمین شد تا عالم در خالنبالغ که امروزه آن را پکن می خوانند، شکوه ایران باستان را به نظاره بنشیند.

روزگاری نه چندان دور از دریا و زمین، از بندرِ طاهری و سیراف و هرمز و دریای هند و دیباجات و یا از قراقروم و سمرقند و کاشغر، کاروان‌های بزرگی، اجناس منحصر به فرد ایرانی را به چینیان عرضه می‌داشت. و اینک پس از طی شدن قرن‌های متمادی دیگر بار فرزندانِ اهالی سرزمین اژدهای سرخ، به شکوه ایران و ایرانی چشم دوخته‌اند.

کاخ‌موزه‌ پکن یا همان «شهر ممنوعه» به مدت سه ماه پذیرای نمایشگاهِ کهن سال سه هزار سال فرهنگ و هنر ایران خواهد بود. محلی برای عرضه‌ شایسته و تامل برانگیزِ تاریخ و تمدن بسیار شکوهمند ایرانی- اسلامی به مردمان خاور دور، و تشویق آنها برای سفر به آن‌سوی این آثار و خاستگاه آنان، ایران.

تمدنی که ایران پایه‌گذار آن در این سوی آسیا بود، اینک در آن سوی خاور، در سرزمین چین، نشانگر عظمت و شکوهِ مدنیتی است که روزگاری قلبِ جهان بود و شهره‌ عالم. اینکه این نمایشگاه در کشور کهنسالی چون چین که مانند ایران سابقه‌ تمدنی بالایی دارد، ایجاد شده، حاوی این پیام است که فاصله‌ میان تمدن‌های کهنسال، چقدر کم و اشتراکات فرهنگ‌های آنان چه بسیار است.

شاید این نمایشگاه در این هیاهویِ جهان رو به پیشرفت‌های ماشینی فراوان، در کشوری چون چین که از سرآمدان اقتصاد جهانی است، تلنگری باشد برای رجوع به اصالت فرهنگی مشرق زمینی‌ها و اتحادی باشد برای دست یافتن شرقِ عالم، پیرامونِ آنچه از آن اوست و برای اوست و خواهد بود. 
 

انتهای پیام/

کد خبر 1402102401385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha