تحویل موقت پروژه حفاظت و مرمت حمام چهارسوق آذرشهر

معاون میراث‌فرهنگی استان ‌آذربایجان‌شرقی از عقد قرارداد و تحویل موقت پروژه حفاظت و مرمت آهک‌بری و نقاشی‌های سربینه حمام تاریخی چهارسوق شهرستان آذرشهر خبر داد.

به‌گزارش میراث آریا به‌نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان آذربایجان شرقی، وحید نواداد ضمن اشاره به لزوم مرمت و حفاظت از چهار پایه‌های آجری، گنبد و سربینه بزرگ این بنا گفت: به دلیل عدم وجود شناسنامه ساختمان تاریخ دقیق و سال ساخت حمام چهارسوق آذرشهر و نیز عدم وجود نشانه و تاریخ ساخت بر روی بنا نامعلوم است ولیکن طبق ویژگی‌های کالبدی بنا و نحوه ساخت بنا و نیز تحقیقات میدانی به عمل آمده، این اثر متعلق به عهد قاجار می باشد. وجود یک کاروانسرا، حمام و خانه های قدیمی در پیرامون این بنا حاکی از اهمیت تاریخی این بنا در گذشته است. این اثر در تاریخ ۱۴ مرداد ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۹۴۱۷ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

معاون میراث‌فرهنگی استان آذربایجان‌شرقی افزود: قرارداد حفاظت و مرمت آهک‌بری و نقاشی‌های سربینه حمام تاریخی چهارسوق به مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان در تاریخ ۱۶ مرداد ماه ۱۴۰۲ منعقد و در نهایت در روز دوشنبه ۲۵ دی ماه ۱۴۰۲ به مرحله تحویل موقت رسید.

او ادامه داد: آجر، سنگ، ملات و به‌ویژه ملات ساروج از مصالح تشکیل دهنده این بنا هستند. دراین بنا در حال حاضر تزئینات و ریزه‌کاری‌های به‌خصوصی دیده نمی‌شود، تصاویر ونقاشی هایی از داستان های شاهنامه فردوسی از قبیل رستم و سهراب بر روی طاق ها و جرز ها در قسمت سربینه وجود داشته که به مرور زمان در زیر نازک کاری‌ها و گچ کاری‌های متعدد پوشیده شده است. با برداشتن لایه های فوقانی احتمال آشکار شدن تصاویر وجود دارد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402102501468

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha