برگزاری نشست مشترک مرکز میراث ناملموس تهران با سفیر تاجیکستان

نشست مشترک مرکز میراث ناملموس تهران با سفیر تاجیکستان به میزبانی مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی (مرکز میراث ناملموس تهران) در عمارت کوشک برگزار شد.

به گزارش میراث آریا،  نشست مشترک مرکز میراث ناملموس تهران با سفیر تاجیکستان به میزبانی مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی (مرکز میراث ناملموس تهران) در مقرر دائمی این مرکز (عمارت کوشک) با حضور آتوسا مومنی، رئیس مرکز میراث ناملموس تهران و زاهدی نظام الدین شمس الدین زاده سفیر فوق العاده و تام الاختیار جمهوری تاجیکستان در جمهوری اسلامی ایران و کارشناسان همراه با محوریت بررسی ظرفیت‌های مشترک و تدوین برنامه‌های پاسدارانه و آموزشی در حوزه میراث ناملموس برای تاجیکستان و همچنین تقویت و بهره گیری از دیپلماسی فرهنگی برای ایجاد وفاق بیشتر دو کشور برگزار شد. 

آتوسا مومنی رئیس مرکز میراث ناملموس تهران به معرفی، ظرفیت‌ها و وظایف دوره جدید مرکز پرداخت و به نقش پر رنگ تاجیکستان به عنوان اولین عضو در تشکیل نخستین نشست شورای حکام مرکز اشاره کرد و گفت: ایران با تاجیکستان در حوزه میراث ناملموس دارای وجوه اشتراک قابل ملاحظه‌ای است که نمود آن را در ثبت‌های جهانی مشترک، چون نوروز، و ثبت‌های اخیر در دولت سیزدهم و در دوره مهندس ضرغامی و علی دارابی به عنوان قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور در جایگاه ریاست شورای حکام مرکز میراث ناملموس تهران می توان دید.

او ادامه داد: دست آوردهایی چون ثبت میراث‌های زنده بشری همچون نوغانداری، تذهیب، جشن سده در دولت سیزدهم انجام شده است که می‌بایست از این ظرفیت‌ها بیش از پیش بهره گرفت.

مومنی تصریح کرد: این مرکز آماده است در انتقال تجربیات آزموده و زیسته خود در حوزه تالیف، ترجمه و همچنین آگاهی افزایی، پاسداری، ترویج و ظرفیت‌سازی در حوزه میراث ناملموس با این کشور همکاری کند.

رئیس مرکز میراث ناملموس تهران در ادامه پیشنهاد کرد: در صورت درخواست دولت تاجیکستان دوره آموزشی و ظرفیت‌سازی در این کشور پس از تصویب در جلسه شورای حکام و تایید از سوی رئیس شورای حکام، توسط مرکز برنامه ریزی و برگزار خواهد شد که این مهم موجب شکل گیری شبکه‌سازی میان متخصصان میراث ناملموس دو کشور نیز خواهد شد.

او در ادامه برگزاری شب فرهنگی ایران و تاجیکستان و همچنین نمایشگاه‌های فرهنگی به میزبانی این دو نهاد در ایران را اقدامی دراحصای نمودهای مشترک و پاسداری و ترویج میراث زنده بشری در منطقه دانست و اینگونه اقدامات را سرلوحه ارتباطات وفاق‌آمیز و پیوند دهنده معرفی کرد که موجب صلح و توسعه پایدار در منطقه خواهد شد.

مومنی در پایان، این نشست را فرصتی برای یافتن ظرفیت‌های اجرایی برای ایجاد فعالیت‌های مشترک در راستای ارتقای برنامه‌های این مرکز تبیین کرد و خواستار مشارکت بیشتر تاجیکستان در این حوزه شدند. 

در ادامه زاهدی نظام الدین شمس الدین زاده سفیر جمهوری تاجیکستان در ایران با ابراز خرسندی خود از برگزاری چنین نشستی اضافه کرد: که دولت تاجیکستان موافقت و آمادگی خود را برای برگزاری برنامه مشترک با مرکز مطالعات منطقه ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی اعلام می‌دارد و امیدوار است همکاری های مشترک موجب اعتلای بیشتر فرهنگ این دو ملت و نزدیکی بیش از پیش شود.

او در ادامه در خواست کرد مرکز برنامه ظرفیت‌سازی در تاجیکستان را در نزدیکترین فرصت اجرایی کند و برای تسهیلگری آموزش میراث‌های ناملموس ایران مانند فرش بافی که به عنوان یک میراث زنده بشری از سوی جمهوری اسلامی ایران در فهرست ناملموس در یونسکو به عنوان فرش فارس و فرش کاشان ثبت شده است و امروز به مثابه میراث بشری شناخته می‌شود آن را در تاجیکستان ترویج کند، زیرا این هنر ایرانی نزد ما تاجیکان بسیار ارزشمند است و ما خود ظرفیتی برای انتقال آن به نسل آینده در کنار ایران خواهیم بود. 

سفیر تاجیکستان در ادامه ثبت میراث فرهنگی ناملموس در تاجیکستان و پاسداری و ترویج آن را بسیار مهم تلقی کرد و به معرفی پرونده‌های ثبتی و همچنین میراث‌های ناملموس تاجیکستان پرداخت و اشاره کرد که در برنامه‌های خود در ارتباط با مرکز، ظرفیت متخصصان و هنرمندان تاجیکی را با حضوری فعال دنبال خواهند کرد و امیدوارند این گونه اقدامات ادامه دار باشد چرا که استفاده از قدرت نرم فرهنگ امروزه در جهان بسیار تاثیر گذار و مهم تلقی می‌شود و موجب گسترش زبان و فرهنگ مشترک در منطقه خواهد شد.

او در ادامه پیشنهاد کرد از میراث بانان برتر میراث ناملموس در ایران و تاجیکستان در این شب فرهنگی قدردانی مشترک به عمل آید. 

در پایان این نشست، برنامه ریزی مشترک برای برگزاری شب فرهنگی ایران و تاجیکستان و همچنین دوره ظرفیت‌سازی میراث فرهنگی ناملموس در تاجیکستان نهایی و مقرر شد تاجیکستان در برنامه‌های روالی مرکز نقش پر رنگ‌تری نسبت به گذشته ایفا کند تا در سایه ارتباطات سازنده و هم افزایی، اقدامات پاسدارانه و ترویجی در حوزه میراث فرهنگی ناملموس در منطقه گسترش یابد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402102601588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha