جشنواره گلیم هرسین برگزار می‌شود

اولین جشنواره گلیم هرسین برای معرفی هرچه بیستر این هنر برگزار می‌شود.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، روز چهارشنبه ۲۷ دیماه جلسه شورای اداری شهرستان هرسین با حضور فرماندار و مدیران شهرستان و فعالان صنایع‌دستی و سرپرست معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان کرمانشاه در خصوص برگزاری جشنواره گلیم هرسین با توجه به مصوبه سفر استاندار به این شهرستان برگزار شد. 

ابوطالب ایتیوندی در ابتدای جلسه اظهار کرد: صنایع‌دستی هرسین با محوریت گلیم از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و همین موضوع علت برپایی این جشنواره است.

فرماندار هرسین افزود: برگزاری هرچه باشکوه‌تر این جشنواره نیازمند همکاری و تعامل همه دستگاه‌های مرتبط در این خصوص واجب است زیرا این جشنواره می‌تواند معرف فرهنگ غنی و اصیل مردم هرسین باشد.

او در ادامه گفت: هرسین اصیل و زیباست و قدمتش به بلندای تاریخ است، بزرگانی بی‌بدیلی در طول تاریخ داشته است و باید همه تلاش کنند تا این جایگاه اصیل حفظ و معرفی شود.

ایتیوندی در پایان خواست تا دبیرخانه این جشنواره تشکیل و وظایف هرکدام از اعضا مشخص شود.

همچنین امین کوگانی سرپرست معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان کرمانشاه نیز ضمن قدردانی از پیگیری‌های فرماندار محترم هرسین و فعالان این صنعت گرانمایه گفت: متاسفانه گلیم هرسین جایگاه خود را نتوانسته آنطور که شایسته است بدست آورد و همیشه جای خالی یک جشنواره با تراز بالا و در خور شان نام هرسین احساس شده است. 

سرپرست معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان کرمانشاه افزود: خوشبختانه با پیگیری‌های صنعتگران و هنرمندان شهرستان استارت شروع این جشنواره زده شد و باید تلاش کنیم تا دبیرخانه دائمی آن تشکیل و سربلندی این حوزه را در دستور کار داشته باشیم.

او در ادامه به فعالیت‌های انجام شده قبلی اشاره کرد و گفت: اعتبارات ارائه شده در این زمینه و طرح‌های پیگیری شده و همچنین جلب نظر و همکاری سایر بخش‌های دولتی و خصوصی انجام شده است. 

در ادامه جلسه فیروز ناصری هرسینی از فعالان و اساتید گلیم هرسین که سالیان زیادی در این زمینه فعال بوده در خصوص گلیم، گفت: اجحاف است اگر گلیم را مختص هرسین بدانیم بلکه این هنر صنعت فاخر متعلق به همه استان و شاخص استان است لذا باید وسیعتر به آن بپردازیم.

او در ادامه به تلاش‌های خود در بحث ثبت گلیم و ثبت جغرافیایی این هنر صنعت اشاره کرد و افزود: هرسین آنقدر قابلیت دارد که هرچه تلاش کنیم کم است و بازهم جای کار باقی می‌ماند.

او ادامه داد: ما همه تلاشمان را کرده‌ایم و ادامه خواهیم داد و از مسئولین هم می‌خواهیم پای کار بیایند و دلسوزانه در راه اعتلای نام بلند هرسین قدم بردارند.

در نهایت مقرر شد با توجه به اهمیت موضوع و نیاز داشتن به زمان بهتر و بیشتر برای برگزاری جشنواره‌ای در خور نام گلیم هرسین ضمن پیگیری تعیین تاریخ مناسب، دستگاه‌ها برنامه‌های خود را در این خصوص برای طرح در جلسه بعدی به میراث‌فرهنگی شهرستان به عنوان دبیر جشنواره ارائه کنند.

لازم به ذکر است هرسین به عنوان شهر ملی گلیم معرفی شده است. 

انتهای پیام/

کد خبر 1402102701649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha