مشارکت صندوق توسعه و احیا در مرمت بناهای تاریخی اوقاف و آموزش و پروش کرمانشاه/ خانه زرشکیان در دهه فجر افتتاح می‌شود

مدیرعامل صندوق توسعه و احیا در بیست و یکمین سفر استانی خود در استان کرمانشاه اعلام کرد: طی توافقی که با مجموعه آموزش و پرورش و سازمان اوقاف و امور خیریه استان داشتیم، مقرر شد بناهای تاریخی این ۲ نهاد را با مدیریت صندوق توسعه و احیا، مرمت کنیم و در اختیار مردم قرار دهیم.

به گزارش میراث آریا و به نقل از روابط عمومی صندوق توسعه و احیا، شهاب طلایی، مدیر عامل صندوق توسعه و احیا، طی سفر به استان کرمانشاه از بناهای تاریخی و فرهنگی تحت اختیار صندوق توسعه و احیا در این استان دیدار کرد.

این بناها به ترتیب شامل خانه فیض مهدوی، خانه سوری، خانه رنده‌کش (خواجه باروخ)، خانه زرشکیان (هتل بوتیک صارم‌الدوله) و حمام نظام‌العلما، حمام حاج شهبازیان، کاروانسرای ماهی‌دشت و مدرسه تاریخی کزازی (موزه آموزش و پرورش) است.

تعدادی از این بناها در مرحله مرمت قرار دارد و مرمت برخی از این بناها نیز به پایان رسیده است. از آن میان می‌توان به خانه زرشکیان اشاره کرد که قرار است در دهه فجر افتتاح شود و در دسترس گردشگران قرار گیرد.

دیدار با مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه

شهاب طلایی در ابتدای این سفر، در جلسه با داریوش فرمانی، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه، برنامه صندوق توسعه و احیا برای مرمت و احیای بناهای تاریخی و فرهنگی استان را تشریح کرد.

داریوش فرمانی، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه نیز در این جلسه با استقبال از رویکرد تعاملی صندوق توسعه و احیا، اعلام آمادگی کرد سایر بناهای تاریخی این استان را نیز برای مرمت و احیا به صندوق ارائه کند.

در این جلسه همچنین در مورد تسریع در فرآیند احیای کاروانسرای ماهی‌دشت، دو حمام تاریخی کنگاور، تکیه بگلربیگی و خانه حاج آخوند، گفت‌وگو و تصمیم‌گیری شد.

بناهای تاریخی آموزش و پروش و اوقاف کرمانشاه، احیا می‌شود

در این سفر همچنین در جلسه‌ای که با حضور شهاب طلایی، مدیر عامل صندوق توسعه و احیا، یاوری، معاون توسعه اداره کل آموزش و پرورش استان و رئیس اداره ناحیه یک اداره کل اوقاف استان کرمانشاه برگزار شد، درباره احیای بناهای تاریخی این دو نهاد توسط صندوق توسعه و احیا، گفت‌وگو و تصمیم‌گیری شد.

در این جلسه با امضای تفاهم‌نامه، مقرر شد مدرسه تاریخی کزازی، مدرسه تاریخی معتضدالدوله وزیری و کاروانسرای ماهیدشت، با جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، توسط صندوق، احیا شود.

مدیر عامل صندوق توسعه و احیا در انتهای این جلسه در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد: با توافقی که با مجموعه آموزش و پرورش و اداره اوقاف و امور خیریه استان داشتیم، مقرر شد شرایط واگذاری بخش آمفی‌تئاتر این مجموعه بررسی و اقدامات لازم انجام شود.

او افزود: مدرسه تاریخی کزازی با توجه به خاطرات نسل‌های مختلف از آن برای مردم کرمانشاه از اهمیت خاصی برخوردار است و آمادگی این را داریم با فراهم شدن شرایط برای واگذاری این مجموعه را با کاربری فرهنگی متناسب با مجموعه به سرمایه‌گذار بخش خصوصی ارائه کنیم.

مدیرعامل صندوق توسعه و احیا گفت: با توجه به قرار گیری این مدرسه در بافت فرهنگی شهر و دسترسی مناسب از شرایط مناسبی برای جذب سرمایه‌گذار برخوردار است.

نوید احیای بناهای تاریخی کرمانشاه در گفت‌وگو با صدا و سیمای استانی 

در ادامه سفر، مدیر عامل صندوق توسعه و احیا ضمن حضور در کاروانسرای ماهیدشت کرمانشاه، در مصاحبه با صدا وسیمای استانی، برنامه صندوق توسعه و احیا برای احیای بناهای این استان را تشریح کرد.

مدیرعامل صندوق توسعه و احیا در این مصاحبه گفت: طبق قوانین، بناهای تاریخی از سوی صندوق توسعه و احیا به صورت بلند مدت در اختیار بهره‌برداران قرار می‌گیرد.

طلایی با اشاره به اینکه مرمت بناهای تاریخی توسط سرمایه‌گذاران مردمی انجام می‌شود، یادآور شد: از ابتدای امسال تاکنون ۳۵ بنا و مجموعه تاریخی در کشور به سرمایه‌گذاران واگذار شده است و طبق پیش‌بینی‌های انجام شده تا پایان سال این آمار به ۵۰ بنا خواهد رسید و در تلاش هستیم که سال آینده این آمار به ۲ برابر برسد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402102701666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha