نام افراد آزاده‌ای مانند «نواب صفوی» در تاریخ ماندگار است/ عده‌ای هنوز هم از او می‌ترسند

آیین نکوداشت شصت و هشتمین سالگرد عالم مبارز شهید سید مجتبی نواب صفوی، با حضور آیت‌الله سید جعفر شبیری زنجانی، اعضای خانواده شهید نواب صفوی، جمعی از فعالان سیاسی و فرهنگی، تعدادی از پژوهشگران تاریخ معاصر و تعدادی از مدیران و مسئولان وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد.

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، این مراسم پیش از ظهر امروز چهارشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۲ به همت مرکز بسیج وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در محل سالن همایش‌های کاخ‌موزه ملت واقع در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد برگزار شد و سخنرانان این مراسم در سخنانی به تبیین شخصیت شهید سید مجتبی نواب صفوی پرداختند.

نام افراد آزاده‌ای مانند «نواب صفوی» در تاریخ ماندگار است/ عده‌ای هنوز هم از او می‌ترسند

مسئله نواب صفوی اسلام بود

جواد منصوری، کارشناس تاریخ و مشاور مرکز اسناد انقلاب اسلامی در این مراسم در سخنانی گفت: یکی از اتفاقات مهم در تاریخ شیعه زنده نگه داشتن وقایع مهم و تاثیرگذار از جمله واقعه عاشورا است که سرمنشا وقوع تحولات بزرگ مانند پیروزی انقلاب اسلامی است.

او افزود: افراد بزرگی مانند نواب صفوی شخصیت‌هایی تاثیرگذاری در تاریخ بودند. کارها و اقدامات نواب صفوی در طول تاریخ ثبت است و اکنون نیز از تفکر و منش نواب صفوی می‌ترسند برای همین است که برخی از دشمنان درباره نواب صفوی و در مخالفت با او کتاب و مقاله می‌نویسند. اما این مسیر اشتباه است چراکه شاه نیز این اشتباه را در دوران حیات او انجام داد و فکر می کرد با اعدام و شهادت نواب صفوی مسیر و خط‌مشی او از بین می‌رود.

منصوری ادامه داد: مسئله اصلی برای شهید نواب صفوی شاه و حکومت محمدرضا پهلوی نبود بلکه او دغدغه‌ای بزرگتر به نام اسلام داشت برای همین شاهد هستیم که آن‌هایی که ضد اسلام بودند مقابل نواب صفوی ایستادند.

نام افراد آزاده‌ای مانند «نواب صفوی» در تاریخ ماندگار است/ عده‌ای هنوز هم از او می‌ترسند

وجوه مشترک بین جمال‌الدین اسدآبادی، نواب صفوی و امام خمینی (ره)

حجت‌الاسلام علی صداقت، عضو شورای مرکزی جمعیت فدائیان اسلام نیز در این مراسم در سخنانی گفت: صحبت‌هایی که درباره شهید نواب صفوی و شیوه مبارزه او با حکومت پهلوی می‌کنیم افسانه نیست؛ بلکه حقایقی تاریخی است و برگزاری این مراسم در کاخ سعدآباد با موضوع شهید نواب صفوی دارای اهمیت و معنا است.

او افزود: از دست‌اندرکاران برگزاری این مراسم خصوصا مرکز مقاومت بسیج وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و همچنین مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، برای برگزاری این مراسم کمال تشکر را داریم. چنین مراسمی باید تداوم داشته باشد.

حجت‌الاسلام صداقت ادامه داد: در طول تاریخ سه شخصیت داریم که فعالیت‌های آن‌ها باعث شد که نقطه عطف ایجاد شود. سید جمال‌الدین اسدآبادی، شهید نواب صفوی و امام راحل سه شخصیتی هستند که وجوه مشترکی در مبارزه با استکبار و حکومت پادشاهی دارند و توانسته‌اند نقطه عطف ایجاد کنند.

تقویت وحدت،  روحیه ضد استعماری و کار تشکیلاتی و تربیت نیرو و  سه وجه مشترک بین این سه شخصیت بزرگ است.

او اضافه کرد: در کنار این ویژگی‌ها و وجوه مشترک، عالم بودن و برخورداری از روحیه شجاع از دیگر وجوه مشترک بین این سه شخصیت است.

این پژوهشگر تاریخ معاصر ادامه داد: علتی که حکومت از فدائیان اسلام می‌ترسید این بود که، فدائیان اسلام کار تشکیلاتی انجام می‌دادند و به‌عنوان مثال زمانی که قرار بر استفاده از کالاهای ایرانی و حمایت از تولید داخل بود، نیروهای فدائیان اسلام در تمام استان‌ها برای حمایت از کالای ایرانی بسیج می‌شدند و فعالیت داشتند.

حجت‌الاسلام صداقت خاطرنشان کرد: شهید نواب صفوی در تاریک‌ترین دوره تاریخی ایران از ادبیات عجیبی استفاده می‌کند و حتی به شاه می‌گوید من به تو دستور می‌دهم. این‌ها همه نشانه شجاعت این فرد آزادی‌خواه است.

نام افراد آزاده‌ای مانند «نواب صفوی» در تاریخ ماندگار است/ عده‌ای هنوز هم از او می‌ترسند

افراد آزاده‌ای مثل نواب صفوی زنده هستند

محمدطه عبدخدایی از فعالان سیاسی و فرهنگی و عضو شورای مرکزی جمعیت فدائیان اسلام نیز در این مراسم در سخنانی گفت: مرحوم شهید نواب صفوی در دوره‌ای فعالیت‌های سیاسی و مبارزاتی خود را انجام می‌داد که تفکر مقابل او عمدتا تفکر مارکسیستی بود اما او به خوبی توانست در آن دوره فعالیت‌های سیاسی خود را انجام دهد.

او افزود: انسان‌های بزرگ دو زندگی و دو مرگ دارند. انسان‌های بزرگ تولد اول‌شان وقتی است که به دنیا می‌آیند و زندگی دوم‌شان نیز زمانی است که قیام می‌کنند و کاراثرگذار انجام می‌دهند. مرگ اول انسان‌های بزرگ نیز زمانی است که از دنیا می‌روند و مرگ دوم‌شان زمانی است که نام آن‌ها از بین می‌رود. افرادی مثل شهید نواب صفوی نام‌شان زنده است. نواب صفوی دو تولد و دو زندگی داشت اما یک مرگ داشت و نام این انسان آزاده در تاریخ ماندگار است.

او خاطرنشان کرد: باید بدانیم که امثال افراد آزاده‌ای مثل نواب صفوی زنده است و امروز در محل کاخ محمدرضا شاه پهلوی بعد از شصت و هشت سال از شهادت نواب صفوی، مراسم بزرگداشت او برگزار می‌شود.

نام افراد آزاده‌ای مانند «نواب صفوی» در تاریخ ماندگار است/ عده‌ای هنوز هم از او می‌ترسند

مرهون خون شهدایی مثل نواب صفوی هستیم

سید حسین علوی مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد نیز سخنران بعدی این مراسم بود که در سخنانی گفت: خوشحالم که فرصتی پیش آمده تا این مجموعه فرهنگی تاریخی میزبان برگزاری مراسم گرامی‌داشت یاد شهدای آزادی باشد.

او افزود: در بررسی تاریخ ایران در دوره پهلوی باید به این نکته توجه کرد که پهلوی اولین حکومتی است که با قدرت خودشان و با حمایت مردمی به حکومت نرسیدند بلکه به‌عنوان مثال در شهریور ۱۳۲۰، پهلوی اول توسط دولت بیگانه تبعید و همان دولت پهلوی دوم را به عنوان شاه جدید معرفی می‌کند.

علوی گفت: در دوره‌ای که افرادی مثل نواب صفوی در برابر حکومت پهلوی ایستادگی کردند، دوره‌ای بود که ایران در اشغال اجانب و بیگانگان است. در این دوره انقلابیون با حکومت سلطنت مطلقه و موروثی مقابله کردند و امروز مرهون خون این شهدا هستیم.

در این مراسم علاوه بر آیت‌الله سید جعفر شبیری زنجانی، اعضای خانواده شهید نواب صفوی جمعی از مدیران وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از جمله علی طلوعی معاون توسعه مدیریت و منابع و حسین ساری مدیرکل حوزه وزارتی و بین‌الملل حضور داشتند.

نام افراد آزاده‌ای مانند «نواب صفوی» در تاریخ ماندگار است/ عده‌ای هنوز هم از او می‌ترسند

در پایان این مراسم از کتاب "مردان تاریخ‌ساز" که به زندگی شهید نواب صفوی می‌پردازد رونمایی شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402102701683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha