جشنواره گفاره وَ کول کرندغرب استان کرمانشاه برگزار شد

اولین جشنواره آیینی «گفاره وَ کول» در شهر کرند غرب شهرستان دالاهو در استان کرمانشاه با استقبال ویژه مردم و گردشگران برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، وحید امیری سرپرست گردشگری استان، روز شنبه ۳۰ دیماه با اعلام این خبر اظهار کرد: جشنواره آئینی «گفاره وَ کول» به صورت مردمی و توسط انجمن‌های مردم نهاد شهرستان دالاهو عصر روز جمعه برگزار شد. 

سرپرست معاونت گردشگری استان کرمانشاه افزود: مراسم آئینی «گفاره وه کول» سال گذشته در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت ملی رسیده است. 

او ادامه داد: با توجه به جذابیت‌های بصری این جشنواره از استقبال ویژه‌ای برخوردار بود و بیش چند هزار نفر در این مراسم حضور داشتند. 

امیری گفت: اجرای مراسم گفاره وَ کول به صورت کارنوال خیابانی، برپایی غرفه‌های صنایع‌دستی و سوغات و برپایی سیاه چادر و پخت و توزیع آش دانه کلانه مخصوص این آیین از جمله برنامه‌های این جشنواره بود. 

او در ادامه تصریح کرد: یکی از نکات برجسته این جشنواره مردمی بودن آن بود و سعی ما بر این است ازاین نوع جشنواره‌های مردمی حمایت کنیم. 

سرپرست معاونت گردشگری استان کرمانشاه با بیان اینکه تقویم رویدادهای گردشگری استان تدوین شده است، گفت: همه تلاش ما بر این است تا با اجرایی شدن این تقویم در سال‌های آینده استان کرمانشاه را به عنوان سرزمین جشنواره‌ها معرفی کنیم. 

او گفت: این اتفاق می‌تواند فرصت مناسبی را در اختیار دفاتر خدمات مسافرتی کشور قرار دهد تا درذایام مشخص برای برگزاری تورهای گردشگری اقدام کنند. 

گفتنی است، اعتقاد بر این است که آمدن گَفاره وَ کول ۱۲ روز پیش از بهار کُردی با هدف افزایش باروری و نیز سالمت کودکان است صبح شبی که گَفاره وَ کول آمده است و از آش دَنک پخته شده خورده است، شبی که اجاق خانه روشن بوده و چراغ‌های خانه تا صبح روشن مانده است تا روشنی بهار را نوید دهد، آش پخته شده را با همسایگان و اهل محل و فامیل شریک شده و از آن می‌خورند. 

این جشن مقدمه‌ی فرا رسیدن نوروز است و نوزدهم دی ماه بر پا می‌شود، بهار کُردی به واسطه‌ی گرم شدن زمین و آغاز سپری شدن زمستان است. برخی نیر این جشن را به رفع ستم ضحاک مرتبط می‌دانند.

آیین گَفاره وَ کول به شماره ۲۷۸۰ در سال ۱۴۰۱ در فهرست میراث‌فرهنگی ناملموس ایران ثبت شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402103001794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha