مدرسه تاریخی فخریه سبزوار مرمت و بازسازی شد

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سبزوار گفت: مدرسه علمیه فخریه از قدیمی‌ترین مدارس علمیه ایران مربوط به قرون نخست اسلامی بوده که مرمت و بازسازی شده است.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، حسنعلی حبیب‌پور  گفت: این اقدام در راستای حفظ و احیای این اثر تاریخی و  میراث فرهنگی با هزینه‌ای بیش از  هشت میلیارد ریال انجام شده است. 

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سبزوار اظهار کرد: هزینه مرمت این بنای ارزشمند تاریخی از محل درآمد موقوفات این مدرسه تامین و عملیات مرمت نیز با نظارت اداره میراث فرهنگی شهرستان توسط اداره اوقاف و امور خیریه انجام شده است. 

او اقدامات انجام شده در قالب این کار مرمتی را شامل تعویض درها و پنجره ها، بهسازی و بندکشی دیوارها و سقف ساختمان اعلام کرد و گفت: مرمت کف‌پوش حیاط مدرسه و نمای شمالی این مدرسه نیز در دستور کار است. 

مدرسه فخریه از قدیمی‌ترین مدارس ایران در قرون نخستین اسلامی بوده است، که وجود آن بیانگر جایگاه فرهنگی و علمی شهرستان سبزوار در آن دوران است. 

بنای مدرسه قدیمی فخریه سبزوار در قرن چهارم هجری در دوره دولت شیعه دیلمیان ساخته شده و بدین ترتیب قدمت آن حتی از مدارس نظامیه در شهرهای مختلف ایران، که در قرن پنجم هجری و در دوره سلجوقیان تاسیس شده، بیشتر است. 

نام این مدرسه که در خیابان تاریخی بیهق سبزوار قرار دارد، برگرفته از نام فخرالدوله دیلمی، از حاکمان شیعه مذهب بوده است. 

۹۵۰ اثر تاریخی، فرهنگی، طبیعی و معنوی در سبزوار وجود دارد که تاکنون ۱۶۱ مورد آن‌ها در فهرست آثار ملی ثبت شده است. 

انتهای پیام/

کد خبر 1402110200111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha