نقش حیاتی موزه‌ها در جوامع بشری

موزه کلمه‌ای یونانی است که از «موزه یون» به معنای مجلس فرشتگان الهام گرفته است

محمد صالحی کارشناسی ارشد معماری و مسئول موزه های استان مرکزی در یادداشتی نوشت: نقش حیاتی موزه‌ها در جوامع بشری، نقشی بدیع، ماندگار و مروج ناب ترین پدیده های فرهنگی است. موزه‌ها از معدودترین مراکز حافظ یادگاران نسل گذشته و در حقیقت فرزندان هنر و تاریخ است. هر یک از این اشیاء در عین بی زبانی به هزار زبان سخن می‌گویند. زیرا اسناد معتبری از هنر، تاریخ و فرهنگ ارائه می‌دهند. موزه کلمه‌ای یونانی است که از «موزه یون» به معنای مجلس فرشتگان الهام گرفته است به طور کلی موزه به مجموعه‌ای از آثار و اشیاء اطلاق می‌شود که در یک محل و یا عمارتی نگهداری و به معرض دید همگان گذاشته می‌شوند.
قدیمی‌ترین اسناد ایرانی از جمله روزنامه شرف موزه را اینگونه تعریف می‌کند. «موزه به اصطلاح اهالی فرنگ عبارت از مکان یا محلی که مخزن آثار قدیمه و اشیای بدیعه و نفایس دنیاست و از هر تحفه و یادگاری که در آن مخزن و موضوع است، می‌نمایند و از احوال و اوضاع هر زمان و صنایع و رسوم و آداب معموله‌ی آن ایام و عواطف انام با خبر می‌گردند.

واقعا یک موزه چه اهمیتی دارد که بایستی برایش اینقدر دردسر کشید و هزینه کرد؟

معمولا موزه‌ها را مکان‌های می‌دانیم  که آثار تاریخی و خاص را گردآوری می‌کنند و به نمایش می‌گذارند(مثل موزه‌های باستان‌شناسی، موزه‌های هنری و …)مکانی برای دیدن و درک گذشته، تاریخ تمدن و هنر.
 این را بدیهی می‌دانیم که موزه‌ها عجایب و  تاریخ را در خود گردآوری کرده و نمایش دهند. مکانی پر از اشیایی که در دسترس ما نیستند و یا نمی‌توانند باشند. مکانی مملو از آن اشیایی که جدا از زندگیمان می‌دانیم و حالا می‌رویم آنها را ببینیم.

دلیل برای رفتن به موزه، آموزش و یادگیری است. موزه‌ها مکانی پر از اطلاعات و دانش هستند که با بازدید از آن‌ها می‌توان به دنیایی جدید از دیدگاه‌های مختلف دست یافت. بازدید از موزه‌ها به علاقه‌مندان به فرهنگ و تاریخ فرصتی برای یادگیری و آموزش می‌دهد. موزه‌ها به وسیله نمایشگاه‌ها، ویدیوها، جلسات و دوره‌های آموزشی، مخاطبان خود را آموزش می‌دهند. علاوه بر این، موزه‌ها برای دانش آموزان و دانشجویان، فرصتی برای تحقیق و پژوهش در مورد موضوعات مختلف می‌دهد.

موزه‌ها شما را باهوش‌تر می‌کنند

شکی نیست که نقش اصلی موزه ها تعامل و آموزش جامعه است. نمایشگاه‌های موزه باعث علاقه به منطقه‌ای از مطالعه، مورد، دوره زمانی یا ایده می‌شوند. اما در مورد موزه‌ها بیشتر از آنچه تصور می‌شود وجود دارد. مدارس برای افزایش برنامه درسی خود بسیار به موزه‌ها اعتماد می‌کنند. به عنوان مثال قانون آموزش موزه نیویورک با هدف ایجاد مشارکت بین مدارس و مسسات فرهنگی برای آماده سازی دانش آموزان برای قرن بیست و یکم است. گالری‌ها در حال تبدیل شدن به کلاس‌های درس هستند، و این فقط مختص کودکان نیست. حتی خود موزه‌ها نیز تاریخچه‌های جالبی برای الهام بخشیدن و آموزش بازدیدکنندگان دارند. خروج از موزه بدون کسب هیچ گونه اطلاعات یا بینشی در هنگام بازدید، تقریباً غیرممکن می‌شود.

موزه‌ها به ایجاد تغییر و تحول در جوامع کمک می‌کنند

تحقیقات نشان داده است که ایجاد مشارکت جامعه بیشتر مربوط به مکان است تا فعالیت در حال انجام، و این نوع یادگیری مبتنی بر مکان (مانند نوعی که در موزه‌ها استفاده می شود) محرک تغییر و تحول در جامعه است. از آنجا که موزه‌ها در دسترسی به تحقیقات فعلی و ایده‌های جدید بیشتر و بیشتر شبیه مراکز جامعه هستند، به کانون های داغ برای مشارکت مدنی تبدیل شده اند.

در موزه‌ها، حتی (در برخی موارد ، به خصوص) از کودکان به طور فعال خواسته می‌شود تا در اجتماعات خود شرکت کنند. ارتقا of آموزش و پرورش و مکالمه‌ای که در موزه‌های سراسر کشور در حال انجام است، محله‌های ما را شکل داده و تقویت می‌کند.
موزه‌های زیادی در سراسر ایران و استان وجود دارند که بازدید از هرکدام از آنها ویژگی‌های منحصری را به شما ارائه می‌دهد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402112802123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha