طرح ساماندهی محوطه پیرامونی باغ شاهزاده در حال اجرا است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان گفت: طرح جامعی با عنوان طرح ساماندهی محوطه پیرامونی باغ شاهزاده ماهان تدوین شده که بخش وسیعی از آن مربوط به درختان باغ شاهزاده ماهان است.

به گزارش میراث آریا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان، سعید شاهرخی ۱۵ اسفند ماه ۱۴۰۲ در آئین روز درختکاری گفت: طرح جامعی با عنوان طرح ساماندهی محوطه پیرامونی باغ شاهزاده ماهان تدوین شده که بخش وسیعی از آن درختان باغ هستند و تنوع درختی بسیار گسترده ای دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان گفت: برای ساماندهی و احیای درختان باغ شاهزاده ماهان تدبیری صورت گرفت و گلخانه ای آماده سازی شد که هم در فصل های مختلف تزئین، فضاسازی و گل کاری باغ از آن استفاده می شود و هم گلخانه ای است که نوع اصلی سرو و چناری که در ادوار گذشته در اینجا کشت شده است به نحوی پرورش داده و آماده است تا در  شرایط لازم اگر برای درختان باغ نواقصی ایجاد شود و یا آسیب ببیند جایگزین شود.

او گفت: یکی از کارهایی که امروز به مناسبت روز درختکاری انجام شده احیای درختان گذشته باغ شاهزاده ماهان هست که امروز به مناسبت روز درختکاری شاهد احیای آن هستیم.

او ادامه داد: درختی که جایگزین درختان احیا شده است از درختان اصلی باغ به شمار می رود که امروز ۵۰ نهال آن در محوطه پیرامونی ساماندهی باغ شاهزاده ماهان کشت شد.

مدیر کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان کرمان با بیان اینکه حفظ احیای محیط زیست در بنای تاریخی میراث همراه با یک میراث ناملموسی از موسیقی و روایتگری امروز در باغ شاهزاده ماهان به نمایش گذاشته شد تا در واقع تداعی‌گر پیامی به جامعه باشد و جامعه امروز بداند میراث فرهنگی در واقع یک مجموعه بسیار گسترده و وسیعی است که همه بخش های مختلف جامعه را پوشش می دهد.

سعید شاهرخی ادامه داد: حفظ احیای درختان، حفظ محیط زیست، همکاری با منابع طبیعی و جهاد کشاورزی و از طرفی حفظ و پاسداشت آئین و میراث ناملموس مردم از قصه ها و داستان ها که مجموعه این ها در نوروز امسال تحت عنوان نوروزگاه در استان کرمان به نحوی در مساجد، مکان های تاریخی و پایگاه ها بر قرار خواهد شد که امروز شاهد یک بخش از نوروزگاه ها تحت عنوان موسیقی محلی بودیم که همزمان با روز درختکاری در باغ شازده ماهان اجرا شد.

او ادامه داد: درختان اصیل باغ، گونه های سرو و چنار هستند که تقریبا ۱۴۴ اصله چنار و ۱۲۰ اصله سرو داریم که قدمت آن با ساخت باغ شاهزاده ماهان همزمان است که تقریبا ۱۴۰ سال قدمت دارند که اگر به مرور زمان از بین رفته و آسیب دیده اند واکاری و احیا شده است.

شاهرخی گفت: انواع درختان میوه را که در اقلیم ماهان قابل  پرورش است مثل درختان آلو، زردآلو، گیلاس و اصطلاحا سیاه ریشه و همچنین گلابی تا فصل پائیز خرمالو و گردو را داریم که با توجه به اینکه نمی توانند بیش از ۴۰ تا ۵۰ سال قدمت بگیرند و باید تعویض شوند در صورت نیاز اگر درختی بیمار شود و از بین برود آن ها را واکاری و احیا خواهند شد و تمام سال رسیدگی کامل به این فضای سبز توسط نیروهای باغ انجام خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402121600763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha