ارائه گزارش۳ پروژه بررسی باستان‌شناسی در استان بوشهر

در دومین نشست از دومین روز بیست و یکمین گردهمایی سالانه باستان‌شناسی ایران موضوعاتی همچون «بررسی باستان‌شناسی با تأکید بر دوره تاریخی بخش ریز شهرستان جم، استان بوشهر» با حضور اعضای هیئت رئیسه بررسی شد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، احمد سرخوش سرپرست هیأت بررسی باستان­‌شناسی فراگیر کرانه­‌ها و جزایر خلیج فارس و سواحل مکران در شهرستان دیلم، استان بوشهر در این نشست گفت: بررسی­‌های باستان­‌شناسی فراگیر در کرانه­‌ها و جزایر خلیج فارس و دریای مکران به عنوان یکی از برنامه­‌های میدانی مرحله نخست پروژه، به مدیریت عباس مقدم مورد بررسی و شناسایی باستان­‌شناسی قرار گرفت.

او افزود: طی بررسی‌های انجام شده در این محدوده نزدیک به ۱۷۰ محوطۀ باستانی، از دوره روستا­نشینی میانه تا جدید، عیلام قدیم تا میانه، هخامنشی، اشکانی، ساسانی و دوران­‌های مختلف اسلامی شناسایی شدکه وسعت برخی از این زیستگاه‌­ها نزدیک به چهار هکتار است.

این باستان‌شناس اظهار کرد: تا قبل از این بررسی­‌ها محوطه‌­های عیلامی شناسایی شده در استان بوشهر به محوطه تُل پی­تُل در بوشهر محدود می‌شد اما در این برنامه­‌ها محوطه‌­های عیلامی بیشتری در محدوده بررسی شناسایی شد. وسعت برخی از این محوطه‌ها نزدیک به ۵ هکتار است و به فاصله ۴ کیلومتری خلیج فارس واقع شده است. عمده محوطه­‌های شناسایی­‌شده مربوط به دوران تاریخی به‌­ویژه ساسانی-­ اسلامی است.

بررسی باستان‌­شناختی بخش ریز شهرستان جَم (استان بوشهر)

فضل‌­الله محمدزاده در ادامه این نشست به ارائه گزارش مقدماتی بررسی باستان­‌شناختی بخش ریز شهرستان جَم (استان بوشهر) پرداخت و گفت: بررسی باستان‌­شناختی بخش ریز شهرستان جَم (استان بوشهر) با مجوز پژوهشگاه و با همکاری و مشارکت شرکت پالایش گاز فجر جَم انجام شد.

او مهم­ترین اهداف بررسی را کسب آگاهی مناسب از چشم­‌انداز باستان‌­شناختی محدوده جغرافیایی بخش ریز، فراهم‌­ کردن زمینه‌ای ضابطه­‌مند در راستای تمرکز مطالعات باستان­‌شناختی و انتشار نتایج آنها، شناسایی حداکثری آثار و محوطه‌­های باستان­‌شناختی بخش ریز به­‌عنوان میراث با اهمیت پس‌کرانه شمالی خلیج فارس پیش از تخریب در روند ساخت­ وسازها و دیگر فعالیت‌­های انسانی، همچنین سنجش تحولات باستان‌­شناختی مرتبط با شکل­‌گیری و توسعه استقرارگاه‌­های دوره ساسانی تا سده‌­های میانی اسلام عنوان کرد.

بررسی‌های باستان­‌شناختی فراگیر در کرانه‌ها و جزایر خلیج‌فارس و دریای مکران

امیر حشمدار راوری نیز در این نشست به تشریح بررسی‌های باستان­‌شناختی فراگیر در کرانه‌ها و جزایر خلیج‌فارس و دریای مکران استان بوشهر پرداخت و گفت: خلیج‌ فارس پهنه آبی وسیعی است که در میان سرزمین ایران در شمال و شبه‌جزیره عربستان در جنوب قرار دارد. کشور ما بیش­ترین خط ساحلی را در کرانه خلیج‌فارس داراست و با احتساب کرانه‌های دریای مکران، سواحل گسترده‌ای را در جنوب خود جای داده است، طبعاً چنین پهنه آبی عظیمی که تنها راه ارتباط ایران با آبهای آزاد به‌­شمار می‌رود همواره در طول تاریخ جاذبه‌های فراوانی برای جوامع انسانی داشته است. با این‌حال مقایسه بررسی‌ها و کاوش‌های انجام‌ شده در سواحل خلیج‌فارس نشان می‌دهد که مطالعات باستان‌شناسی انجام شده و در نتیجه دانسته‌های باستان‌شناختی ما درباره وضعیت فرهنگی کرانه‌های شمالی خلیج‌فارس به نسبت کرانه‌های جنوبی آن بسیار اندک است.

این باستان‌شناس افزود: ازاین‌رو، انجام مطالعات باستان‌شناسی در سواحل خلیج‌فارس اهمیت بسیار ویژه‌ای در مطالعات باستان‌شناسی ایران دارد. در این راستا برنامه بررسی و شناسایی استان بوشهر بر اساس مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و در چارچوب برنامه «بررسی‌های باستان‌­شناختی فراگیر در کرانه‌ها و جزایر خلیج‌فارس و دریای مکران» با مدیریت عباس مقدم انجام شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402121600813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha