بررسی فصل دوازدهم کاوش‌های باستان‌شناسی ایران- ایتالیا در تل‌آجری پارسه

در نخستین نشست تخصصی سومین روز از بیست و یکمین گردهمایی سالانه باستان‌شناسی ایران موضوعات همچون «فصل دوازدهم کاوش‌های باستان‌شناسی مشترک ایران - ایتالیا در تل‌آجری پارسه، فارس» و «فصل پنجم کاوش باستان­‌شناسی در محوطه تاریخی بازه هور، آتشکده قلعه­‌دختر» مورد بررسی باستان‌شناسان قرار گرفت.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، علیرضا عسکری چاوردی در این نشست به ارائه بخشی از فعالیت‌های صورت گرفته در  فصل دوازدهم کاوش‌های باستان‌شناسی ایران- ایتالیا در تل‌آجری پارسه، فارس پرداخت و گفت: برنامه فصل دوازدهم کاوش در محوطه تل‌آجری به مدت ۲ ماه با حضور هیأت مشترک ایرانی ایتالیایی به سرپرستی نگارنده و پی‌یر فرانچسکو کالیری انجام شد.

او افزود: در نتیجه کاوش فصل‌های پیشین ساختمانی با جهت شمال‌غربی ـ جنوب‌شرقی در این محوطه به‌دست آمد، با کشف کتیبه‌های میخی بابلی و ایلامی و باتوجه به کارکرد بنا مشخص شد این بنا یک دروازه یادمانی بوده است. این بنا در دوره هخامنشی متروک شد، سپس در اثر زمین‌لرزه‌ای بزرگ تخریب و در دوره‌های بعد دیوارهای آن به غارت رفت. در این فصل برج‌های شمال‌غربی، بخشی از راهروی شمال‌غربی و امتداد ضلع شمالی بنا کاوش و نمایان شد.

فصل پنجم کاوش باستان­‌شناسی در محوطه تاریخی بازه هور

در ادامه میثم لباف خانیکی گزارشی از فصل پنجم کاوش باستان­شناسی در محوطه تاریخی بازه هور، آتشکده قلعه ­دختر (روستای رباط سفید ـ شهرستان مشهد ـ استان خراسان رضوی)  ارائه کرد و گفت: مطالعات میدانی باستان­‌شناسی که از سال ۱۳۹۳ در محوطه تاریخی بازه هور دنبال شده، نشان داده است که در جبهه جنوبی این محوطه و بر فراز بلندی موسوم به کوه دختر، مجموعه معماری مهمی قرار داشته که از فضاهای متعدد معماری و ستون‌ها و دیوارهای مزین به گچ­بری‌های زیبا برخوردار بوده است.

این باستان‌شناس افزود: با­توجه به ظرافت و نفاست گچ­بری‌های مکشوفه، مقدمتاً چنان فرض شد که در این مکان، عمارتی باشکوه برپا بوده که در احداث آن هزینه و نیروی زیادی صرف شده است (لباف خانیکی ۱۳۹۸). در نتیجه کاوش سال ۱۳۹۸ تردیدی در کاربری این مجموعه به­عنوان یک آتشکده مهم باقی نماند (لباف خانیکی ۱۳۹۹). به‌­منظور شناخت بیش­تر فضای ستون‌­دار مجاور چهارتاقی و نیز ماهیت فضاهای خشتی جبهه جنوبی محوطه، پس از اخذ مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری کاوش باستان­‌شناسی در قلعه­‌دختر بازه هور انجام شد و اهداف مورد نظر کاوش تا حدود زیادی تحقق یافت.

برنامه میدانی بررسی باستان­‌شناسی حریم محوطه لیان

در ادامه نوروز رجبی به ارائه گزارش کوتاه از برنامه میدانی بررسی باستان­‌شناسی حریم محوطه لیان؛  منطقه هلیله و هزارمردان ـ جزیره بوشهر پرداخت و گفت: برنامه میدانی باستان‌شناسی «گمانه‌زنی به‌منظور تعیین عرصه و حریم تُل پی‌تُل (لیان)» در شبه‌جزیره بوشهر با مجوز پژوهشگاه و پشتیبانی و حمایت اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر آغاز شد. «تُلِ پی‌تُل» یکی از کلیدی‌ترین و شناخته شده‌ترین محوطه‌های باستانی ایران به‌ویژه در هزاره سوم و دوم پ.م (دوره‌های عیلام قدیم و میانه) است که امروزه در محدوده پایگاه نیروی دریایی ارتش قرار دارد.

او تصریح‌ کرد: «تُل پی‌تُل» با تمام شناختگی و اهمیتی که در باستان‌شناسی و تاریخ ایران دارد، با شماره ۲۷۷۲ در سال ۷۹ در فهرست آثار ملّی به ثبت رسیده است. برنامه گمانه‌زنی«تُل پی‌تُل» با رویکردی حفاظتی از راه شناخت پیکره تپه و گستره لایه‌ها و نهشت‌های فرهنگی آن (عرصه) و شناساندن چشم‌انداز و بستر محیطی و تاریخی (حریم) و پیشنهاد چارچوب و ضوابطی برای اطمینان از سلامت اثر انجام شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402121700876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha