دیدار قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی با ارزیابان پرونده ماسوله در ایکوموس

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور میزبان ارزیابان ایکوموس در پرونده ثبت جهانی ماسوله بود.

به گزارش میراث آریا، علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور با جهاد هارون، کارشناس اردنی ایکوموس و روسادان میرزیکاشویلی، کارشناس گرجستانی ایکوموس که برای بررسی مجدد پرونده ماسوله به ایران سفر کرده‌اند، عصر دیروز چهارشنبه ۱۶ اسفندماه، در محل معاونت میراث‌فرهنگی دیدار و گفت‌وگو کرد.

او ضمن ابراز خرسندی از حضور ارزیابان ایکوموس در ایران، گفت: وقتی از ایران سخن می‌گوییم، از ۷ هزار سال تاریخ می‌گوییم و سابقه‌ای با یک‌میلیون سال سکونت بشری در این سرزمین.

دارابی ادامه داد: در حوزه میراث ملموس جزء ۱۰ کشور نخست دنیا هستیم و در حوزه میراث ناملموس هم جزء ۵ کشور نخستیم. بنابراین موضوع ثبت جهانی برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد.

او اظهار کرد: ماسوله یک نمونه عالی از شهرهای اسلامی پلکانی است و اهمیت پیشینه ذوب آهن در آن منطقه بر اهمیت ثبت ماسوله می‌افزاید.

دارابی گفت: اگر برای ثبت ماسوله تعجیل داریم، میخواهیم تحت کنوانسیون ۱۹۷۲ حفاظت و حمایت بیشتر و بهتری از آن داشته باشیم.

 ابراز رضایت ارزیابان ایکوموس از روند بررسی پرنده ماسوله

جهاد هارون، کارشناس ایکوموس درباره روند بررسی چندمرحله‌ای پرونده ماسوله گفت: مرحله اول، جمع‌آوری اطلاعات میدانی و انتقال آن به همکارانمان در ایکوموس است. سپس مرحله به مرحله، پیش می‌رویم.

او افزود: در واقع این فرآیند که در حال انجام است، یک فرآیند مرسوم در مأموریت‌های همیاری است تا به اجماع برسند. البته فرآیندی زمان‌بر است. هر چقدر که زمان بیشتری داشته باشیم، اطلاعات بیشتری می‌توان جمع‌آوری کرد و پرونده بهتری را ارائه داد. 

هارون ضمن ابراز خرسندی از همکاری کارشناسان ایرانی یادآور شد: در مراحل مختلف مجموعاً ۲۵ کارشناس ایکوموس روی پرونده ماسوله کار خواهند کرد. چون ثبت پرونده، یک کار گروهی است. 

میرزیکاشویلی، دیگر ارزیاب ایکوموس هم گفت: برای نخستین بار است که به ایران می‌آیم و خوشحالم که جزء کارشناسانی هستم که روی پرونده ماسوله کار می‌کنم.

او گفت: تیم تحت مدیریت شما پیشرفت‌های خوبی روی پرونده داشته است و امیدوارم بتوانیم ما هم طی این مدتی که ایران هستیم، به گردآوری اطلاعات پرونده کمک کنیم و سپس وارد بررسی‌های کتابخانه‌ای شویم.

انتهای پیام/

کد خبر 1402121700926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha