جشنواره سمنو در فرهنگسرای بجنورد خراسان شمالی برگزار شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی از برگزاری جشنواره سمنوپزان در فرهنگسرای شهروند در شهرستان بجنورد خبر داد.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی، علی مستوفیان با اعلام این خبر بیان کرد: همچون سال‌های گذشته در آستانه نوروز جشنواره پخت و فروش سمنو روز گذشته جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ در بجنورد با همکاری استانداری خراسان شمالی، شورای اسلامی شهر بجنورد، شهرداری و شورای شهر درق، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر  خراسان شمالی و سازمان مردم نهاد جوانان پاثاوا برگزار شد و مورد استقبال شهروندان قرار گرفت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان تأکید کرد: پخت سَمَنو در خراسان شمالی با اجرای آداب‌ و رسوم های مختلف برگزار می‌شود که این امر موجب شده که پخت سَمَنوی شهردَرَق در شهرستان گرمه، به‌عنوان میراث‌فرهنگی ناملموس در سال ۹۴ به ثبت ملی برسد.

او با اشاره به اینکه سَمَنو از گندم جوانه‌زده به همراه آرد با پخت طولانی درست می‌شود و بیشتر به‌عنوان نذری یا در ایام عید نوروز مصرف می‌شود، گفت: دانش فنی پخت این غذا از مهم‌ترین ویژگی‌های آن است، به‌طوری‌که ماندگاری سَمَنویی که در دیگر نقاط کشور پخت می‌شود به بیش از ۲ تا سه ماه نمی‌رسد، اما سَمَنوی دَرَق، بدون استفاده از یخچال تا ۲ سال هم قابل نگهداری است.

او افزود: در کنار برگزاری جشنواره سمنو، جشنواره پخت آش و نمایشگاه صنایع‌دستی هم از دیگر برنامه‌های این جشنواره بود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402121901011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha