پایتخت سفال ایران آماده میزبانی از گردشگران نوروزی/ قدمت تاریخی هزارساله هنر سفالگری در همدان

شهر لالجین که در پایتخت تاریخ و تمدن قرار داشته و فاصله نزدیکی با پایتخت ایران دارد، می تواند بهترین مقصد برای مسافرت های چند روزه کوتاه مدت به استان همدان و بازدید از مثلث گردشگری پایتخت تاریخ و تمدن (لالجین، غارعلیصدر و شهرهمدان) باشد.

همه‌ساله با فرارسیدن نوروز زمزمه آغاز سفرهای نوروزی خانواده‌های ایرانی آغاز می‌شود و مردم در کنار خانواده خود برای یک تنوع و شادابی در زندگی به زیارت و سیاحت و گردش می‌پردازند. 

با این وجود شهر لالجین که در پایتخت تاریخ و تمدن قرار داشته و فاصله نزدیکی با پایتخت ایران دارد می‌تواند بهترین مقصد برای مسافرت‌های چند روزه کوتاه مدت به استان همدان و بازدید از مثلث گردشگری پایتخت تاریخ و تمدن (لالجین، غارعلیصدرو شهرهمدان) باشد. 

لالجین، پایتخت سفال جهان به‌عنوان یکی از معروف‌ترین شهرهای همدان، روایتگر تاریخ پر افتخار و پرفراز و نشیب تمدن و هنر ایرانی است. لالجین که هرساله مسافران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند، به‌عنوان مرکز ساخت سفال و سرامیک در خاورمیانه شناخته شده است و به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی همدان، در ۱۷ کیلومتری استان قرار گرفته است. 

لالجین یک شهر تاریخی محسوب می‌شود و به باور برخی حداقل بیش از هزار سال قدمت دارد. متاسفانه این شهر در طول تاریخ دو بار ویران گشته، این شهر هم شاهد حمله مغول‌ها بود و هم یورش افغان‌ها، در اواخر دوره صفویه بود که افغان‌ها به‌سرکردگی محمود افغان به این شهر حمله بردند و موجب ویرانی لالجین شدند. این شهر تاریخچه پرفراز و نشیبی دارد و البته آثار تاریخی بسیار، از آثار تاریخی لالجین می‌توان به مسجد جامع مهاجران اشاره کرد. این مسجد که دارای بافت قدیمی است، قدمتی مربوط به دوره قاجار دارد و با داشتن ستون‌های متعددی از جنس سنگ و یک حیاط بزرگ بر زیبایی تاریخی لالجین افزوده است. 

پایتخت سفال ایران آماده میزبانی از گردشگران نوروزی/ قدمت تاریخی هزارساله هنر سفالگری در همدان

لالجین که به شهر گل و سفال معروف است، دارای بیش از ۱۴۰۰  واحد تولیدی و فروش سفال است. کار سفال در این شهر آن قدر مرسوم است که بیش از ۸۰ درصد از مردم این شهر در حال تولید، تکمیل و فروش و صادر کردن سفال هستند و  اقتصاد مردم این شهر بر پایه چرخ سفال‌گری می‌چرخد. 

سفال‌سازی در لالجین به ۷۰۰ تا هزار سال پیش باز می‌گردد و به‌عنوان یکی از مهم‌ترین رشته‌های صنایع دستی در استان همدان شهرت دارد. هنر سفال‌گری لالجین آن قدر دارای اهمیت است که برخی از هنرمندان این شهر دوره‌های آموزشی مربوط به سفال‌گری برگزار می‌کنند. خود محصولات سفال این شهر هم دارای ارزش هنری و معنوی بسیار زیادی است. تنوع رنگ و طرح سفال‌هایی که در لالجین ساخته می‌شود، به‌گونه‌ای است که چشم هر بیننده و گردشگری را به خود جذب می‌کند و بازدید از لالجین را برای هر مسافری رنگارنگ می‌سازد. فراموش نکنیم که بسیاری از محصولات سفالی این شهر به کشورهایی مانند بلژیک، هلند، انگلیس، دانمارک، امارات، آلمان و… صادر می‌شود. 

هنرمندان لالجین در زمینه تولید سفال استاد هستند. به همین دلیل سفال‌های مردم این شهر، جزء بهترین سفال‌ها در سطح جهانی محسوب می‌شود. همین مسئله باعث شد تا در سال ۱۳۹۴، مسئولان وقت سازمان صنایع‌دستی این شهر تلاش کنند تا نام این شهر در سطح جهانی شهرت پیدا کند. این شهر در همان سال کاندید بهترین شهر در زمینه تولید سفال و صنعت سفالگری شد. پس از بررسی‌های دقیق سفال‌های این شهر و مقایسه آن با محصولات سایر شهرها، شورای جهانی صنایع‌دستی که تحت نظارت مستقیم یونسکو فعالیت می‌کند، لقب «پایتخت سفال جهان» را در سال ۱۳۹۵ به این شهر اعطا کرد. 

اعطای این لقب به لالجین باعث شد تا این شهر، شهرتی بیش از قبل پیدا کند. به این ترتیب صادرات سفال‌های این شهر افزایش پیدا کرد و به رونق اقتصادی مردم آن کمک شایان توجهی کرد. این یک افتخار بسیار بزرگ برای تمام مردم ایران به حساب می‌آید. 

پایتخت سفال ایران آماده میزبانی از گردشگران نوروزی/ قدمت تاریخی هزارساله هنر سفالگری در همدان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان در خصوص این شهر می‌گوید: لالجین از جذاب‌ترین نقاط گردشگری استان است که دارای ظرفیت ویژه‌ای برای جذب گردشگر به واسطه سفال است

محسن معصوم علیزاده ادامه می‌دهد: لالجین نه تنها از نظر هنر سفال بلکه به لحاظ مزیت‌های نسبی که دارد از جذاب‌ترین نقاط گردشگری استان است و هنر سفال نه تنها ارزش هنری و اقتصادی دارد بلکه برای منطقه باعث رونق صنعت گردشگری و حفظ گردشگر در استان همدان شده است. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان تصریح می‌کند: لالجین باید به عنوان شهر جهانی سفال از دیدن سفالگری و از تجربه تولید سفال این منطقه هم درآمد داشته باشد. 

او با اشاره به قوی‌ترین قطب گردشگری استان اظهار کرد: بزرگی و جمعیت یک شهر الزاماً نشانه ظرفیت یک شهر نیست بلکه عمق هنر و تاریخی که پشت این هنر است، نشان‌دهنده اهمیت و ظرفیت‌های نهفته و بالفعل این شهر است. بسیاری از گردشگران دنیا به خاطر بازدید از شهر لالجین و هنر زیبای سفالگری به استان همدان سفر می‌کنند

معصوم علیزاده با تأکید بر اینکه درصدد ارتقا و رونق کسب و کار هنرمندان واقعی در حوزه صنایع‌دستی هستیم، می‌افزاید: از هرگونه طرح و برنامه مجموعه مدیریتی شهر لالجین در راستای توسعه در بخش‌های مختلف حمایت و پشتیبانی می‌شود. 

او با بیان اینکه لالجین دارای یک قدمت تاریخی ۸۰۰ تا یک هزارساله در زمینه هنر سفالگری است، می‌گوید: قدمت تاریخی هزارساله هنر سفالگری در استان همدان مایه مباهات هر ایرانی است. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان با تأکید بر توجه و تقویت حوزه گردشگری به عنوان یکی از برنامه‌ها و طرح‌های اولویت‌دار دولت مردمی و انقلابی سیزدهم، اظهار می‌کند: هنر سفالگری، میراث گران‌بهایی است که از نسل‌های قدیمی و هزارساله تاریخ به ما رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402121901038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha