حضور عاروسک جلی از شهرستان ابرکوه در فستیوال جهانی جوانان در شهر سوچی کشور روسیه

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ابرکوه گفت: عاروسُک جُلی، عروسک بومی سنتی ابرکوه، برای شرکت در فستیوال جهانی جوانان در شهر سوچی راهی کشور روسیه شدند.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، احمدرضا اسدی با اعلام این خبر گفت: عاروسک‌های جلی ابرکوه که به همت حامد اکرمی محقق و پژوهشگر حوزه میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی ابرکوه احیا شده است، هر کدام دارای شناسنامه و داستان و افسانه مختص به خود بوده و پیش‌ از این در سفر گروه صلح و دوستی جهانی «جای جاگات»، به عنوان نماد صلح جهان معرفی شده بود.

سرپرست اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ابرکوه گفت: عروسک کوچک پارچه‌ای یا در گویش بومی محلی ابرکوه «عاروسُک جُلی» از سر چین لباس‌های سنتی دوخته می‌شود.

اسدی اضافه کرد: پوشش عروسک مذکور شامل لباس‌های شش چین، هشت چین، کلوش، اسلامی، تنبان، چارقد، زیجمه کوتاه و بلند، نظامی، شب کلاه، یقه فرج الهی و غیره بوده که نمونه‌ای از لباس‌های سنتی بومی دوران قاجار در ابرکوه بشمار می‌آمده. همچنین برای ساخت این عروسک‌ها از چوب و پنبه و ارزن (الُم) و تکه‌های پارچه و برای تزیین عروسک از یراق و پولک استفاده می‌شود.

جشنواره جهانی جوانان، بزرگ‌ترین رویداد جوانان در جهان است که از یکم تا هفتم مارس در شهر سوچی روسیه در حال برگزاری است و نمایندگانی از بیش از ۷۰ کشور جهان از جمله ایران در آن حضور دارند.

هدف اصلی این فستیوال جهانی این است که باعث ایجاد دوستی‌های جدید و ایجاد فرصت عالی برای تبادل فرهنگی در نظم نوین جهانی شود.

این جشنواره به شرکت‌کنندگان امکان می‌دهد تا مبتنی بر تنوع فرهنگی ظرفیت‌های جدیدی برای همکاری‌های پیش‌رو را کشف کنند و در این مدت از شرکت‌های فنی و صنعتی روسیه نیز بازدید می‌کنند.

حضور عاروسک جلی از شهرستان ابرکوه در فستیوال جهانی جوانان در شهر سوچی کشور روسیه

انتهای پیام/

کد خبر 1402122001122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha