سراب باستانی مورت برای میزبانی از گردشگران نوروزی پاکسازی شد

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان گیلانغرب از پاکسازی سراب باستانی مورت برای میزبانی از گردشگران نوروزی خبرداد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه، سیروس ادیب روز چهارشنبه ۲۳ اسفندماه در گفت و گویی اظهارکرد: به مناسبت در پیش بودن ایام نوروز و به منظور میزبانی از مسافران نوروزی محدوده سراب مورت گیلانغرب توسط میراث‌فرهنگی شهرستان و پرسنل محیط زیست گیلانغرب از وجود زباله‌ها پاکسازی شد. 

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان گیلانغرب افزود: در محدوده سراب مورت گیلانغرب، سه اثر تاریخی شامل کاخ اربابی مربوط به دوره اشکانی، تپه‌ای تاریخی و  آتشکده باستانی مربوط به دوره ساسانی وجود دارد که بر ارزشمندی این محوطه افزوده می‌کند. 

او ادامه داد: در پیرامون این سراب درختچه‌هایی رشد می‌کند که به آنها مورت گفته می‌شود، درختچه‌ای که در نزد زرتشتیان از اهمیت و قداست بالایی برخوردار بوده است. 

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان گیلانغرب با بیان اینکه سراب مورت گیلانغرب حدود دو سال پیش به ثبت ملی رسید، تاکید کرد: یکی از دلایل شکل گیری آثار تاریخی پیرامون این سراب، رویش درختچه مورت در اطراف آن است که برای ایرانیان باستان بسیار ارزشمند بوده است. 

 خاطرنشان کرد: محوطه تاریخی سراب مورت در پنج کیلومتری شرق شهرستان گیلانغرب و در حاشیه روستای سراب واقع شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402122301499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha