آیین ملی و سنتی شالی نو، مالی نو برگزار می‌شود

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود گفت: آیین ملی و سنتی شالی نو، مالی نو در شهرستان شاهرود برگزار می‌شود.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، مرتضی نظری روز چهارشنبه ۲۳ اسفندماه ۱۴۰۲ ضمن دعوت از علاقه‌مندان گفت: باهدف بزرگداشت آیین‌های نوروزی، چهارمین جشن ملی آئین شالی نو مالی نوروز پنج‌شنبه و جمعه ۲۴ و ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۳۰ در خیابان مهدیه، پارکینگ جنب مجموعه تاریخی بسطام برگزار می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود افزود: هدف از برگزاری چهارمین جشن ملی آئین شالی نو مالی نو، رشد و توسعه گردشگری در بسطام، برند سازی گردشگری، حفظ و ترویج آیین شالی نو مالی نو، معرفی آداب‌ورسوم کهن، معرفی هویت اجتماعی و فرهنگی منطقه و افزایش شورونشاط اجتماعی در میان مردم است.

مرتضی نظری گفت: این مراسم با همکاری گروه فرهنگی هنری بهار بسطام با حمایت اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود، شهرداری و شورای اسلامی شهر نمونه گردشگری بسطام و پایگاه میراث فرهنگی بسطام و خرقان برگزار می‌شود.

او افزود: مراسم شالی نو مالی نو یا به تعبیری دیگر سالی نو مالی نو از سنت‌های نشاط‌انگیز مردم بسطام در نوروز است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود بابیان اینکه در این آئین از حدود ۲۰ روز مانده به عید، جوان‌ها و نوجوان‌ها همراه ریش‌سفیدان گروه‌های چندنفری تشکیل داده و هر شب در کوچه‌ها به راه افتاده و به هر خانه که می‌رسند با خواندن اشعار مذهبی و ملی، فرارسیدن نوروز را به اهالی آن خانه مژده می‌دهند، گفت: مژدگانی اهل خانه به شالی نو خوانان، پول، میوه و آجیل است و اعضای گروه نیز در پایان مراسم پول و خوراکی را بین خود و نیازمندان توزیع می‌کنند.

مرتضی نظری افزود: در این مراسم یک نفر تک‌خوان، اشعاری را با صدای بلند می‌خواند و در پایان هر بند مردم به‌صورت دسته‌جمعی می‌گویند، شالی نو مالی نو، عید شما مبارک، صد سلام و صد علیک، صاحب‌خانه سلام‌علیک.

او گفت: آیین سنتی شالی نو، مالی نو از شهر نمونه گردشگری بسطام به شماره ۲۷۸۵ در فهرست آثار ملی ناملموس ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402122301503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha