«کشتی» نماد پهلوانی و مردانگی مردم سیستان است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان گفت: کشتی و ورزش‌های پهلوانی نماد مردانگی‌ و رادمردی مردمان سیستان است.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان، محمدهادی طهرانی‌مقدم شامگاه پنجم فروردین ماه در مراسم گرامیداشت ثبت ملی «کشتی کچ گردان» در فهرست میراث ناملموس کشور که در شهرستان هامون برگزار شد اظهار کرد: سیستان خواستگاه ورزش‌های پهلوانی است و از دیرباز نیز مردمان این دیار به رادمردی و پهلوانی شهرت داشته اند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان افزود: این منطقه دارای پیشینه تاریخی و ارزشمندی است و باید برای نسل‌های آینده ماندگار و معرفی شود که ثبت «کشتی کچ گردان» در فهرست میراث ناملموس کشور نیز به همین منظور انجام شد.

او افزود: با تلاش‌های صورت گرفته از سوی معاونت میراث‌فرهنگی اداره کل، ورزش و بازی بومی و محلی «کشتی کچ گردان» به نام این استان ثبت ملی شد و این افتخار را به هم استانی‌های عزیز تبریک می‌گویم.

قدردانی مدیرکل ورزش و جوانان از اداره کل میراث‌فرهنگی

عباس شیبک مدیرکل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان نیز در این مراسم گفت: تلاش اداره کل میراث‌فرهنگی استان در راستای ثبت «کشتی کچ گردان» در فهرست میراث ناملموس کشور بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است که جای دارد از اقدامات جهادی و مستمر انجام شده است، اداره‌کل میراث‌فرهنگی در این راستا تشکر و قدردانی کرد.

شیبک افزود: ثبت ملی ورزش‌های باستانی و بازی های بومی محلی سیستان و بلوچستان یک‌ ضرورت غیرقابل انکار است که میراث فرهنگی استان در این زمینه خوب عمل کرده و امیدواریم تا مستدام و ادامه دار باشد.

شاهنامه‌خوانی، اجرای مسابقه «کشتی کچ گردان»، رقص محلی و برنامه‌های شاد و متنوع دیگر از جمله برنامه هایی بود که در این مراسم انجام شد و مورد استقبال خوب مردم نیز قرار گرفت.

در پایان مراسم نیز با حضور مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و مدیرکل ورزش و جوانان استان و ورزشکاران و هنرمندان و بومیان منطقه از لوح ثبت ملی «کشتی کچ گردان» رونمایی شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403010600907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha