بازدید گردشگران نوروزی از کتیبه ۴۸۰۰ ساله سرپل‌ذهاب

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سرپل‌ذهاب از استقبال خوب گردشگران نوروزی از کتیبه ۴۸۰۰ ساله آنوبا نی نی در این شهرستان خبرداد. 

 به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، نادر رحیمی روز پنج شنبه ۹ فروردین، با اشاره به استقبال خوب گردشگران نوروزی از کتیبه آنو بانی نی، اظهارکرد: آنو بانی نی یکی از پادشاهان اقوام لولوبی بود، اقوامی زاگرس نشین که حدود ۴۸۰۰ سال قبل  و پیش از آریایی‌ها (پارس و ماد) زندگی می‌کرده‌اند. 

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سرپلذهاب افزود: در کتیبه آنوبانی نی، پادشاه لولوبی‌ها، در مقابل  الهه ایشتار که او در برابر دشمنانش پیروز کرده، ایستاده و ۹ نفر از دشمنانش که اسیرش شده‌اند را نمایش می‌دهد. 

او ادامه داد: در این کتیبه سنگ نوشته‌ای نیز وجود دارد که در بخشی از آن پادشاه لولوبی کسی را که بخواهد این نقش برجسته را محو کند، مورد نفرین خدایان قرار داده‌ است. 

رحیمی تاکید کرد: از آنجایی که این نقش برجسته بیش از ۲هزار سال قبل از کتیبه بیستون ساخته شده، گفته می‌شود که داریوش هخامنشی برای ساخت کتیبه بیستون از کتیبه آنوبانی نی الهام گرفته‌است. 

او تاکید کرد: باتوجه به اینکه کتیبه آنوبانی نی حدود ۱۶ متر از سطح زمین ارتفاع دارد، به همین دلیل تا حدودی سالم مانده، اما  در جنگ هشت ساله تحمیلی بخش‌هایی از آن به دلیل بمباران‌های صدام آسیب دیده است. 

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سرپل‌ذهاب یادآورشد: خوشبختانه در سال‌های اخیر اقدامات خوبی برای حفاظت و نگهداری از این اثر انجام شده و اکنون در محل پایگاه ملی محور ساسانی کرمانشاه پذیرای گردشگران زیادی شده‌ است. 

انتهای پیام/

کد خبر 1403010901452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha