کارگاه آموزشی و تمرینی «مرمت، بازی و ذهن خلاق» در کاخ نیاوران

روزهای تعطیل نوروز بهترین فرصت برای ایجاد تجربیات نو و ارزش‌های عالی برای کودکان و نوجوانان است.خلاقیت و کارگروهی، تقویت مهارت کلامی و افزایش اعتماد به نفس موضوعاتی است که اگر توسط مربیان با تجربه و به همراه بازی و قصه‌خوانی مطرح شود، باعث رشد و تعالی شخصیت کودک و افزایش کیفیت زندگی او در آینده خواهد شد.

میراث آریا: واحد حفاظت و مرمت مجموعه اقدام به برپایی دو کارگاه «مرمت نقاشی» و کارگاه آموزشی «مرمت، بازی و ذهن خلاق» کرده است. هدف از کارگاه اول معرفی و ایجاد آگاهی در زمینه نحوه نگهداری آثار تاریخی در مجموعه نیاوران برای همه مخاطبین موزه است و در کارگاه دوم هدف اصلی آموزش در زمینه مرمت و میراث فرهنگی برای کودکان نوحوانان است . این کارگاه با طراحی بازی هایی که ریشه در شناخت میراث فرهنگی و فن مرمت دارد سعی بر آن دارد تا با ایجاد چالش ذهنی برای کودکان و نوجوانان علاوه بر آگاهی و آشنایی هماهنگی بین ذهن و دست آنها و در نتیجه خلاقیت ذهنی و عملی آنها را فعال کند.

روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران در خصوص معرفی این کارگاه‌های آموزشی تفریحی با مهدی کلیایی کارشناس ارشد مرمت آثار تاریخی از دانشگاه هنر تهران که از سال ۹۵ تاکنون مسوولیت واحد حفاظت و مرمت مجموعه نیاوران را بر عهده دارد ، به گفت‌وگو نشستند.

فواید فعالیت کارگاهی برای تقویت تخیل و خلاقیت چیست؟

خلاقیت شکل ارزشمندی از ابراز وجود است و روش‌هایی که خلاقیت کودکان بروز می‌کند به آن‌ها کمک می‌کند تا افکار، احساسات، علاقه‌ها و ناپسندهای درونی خود را درک کنند. وقتی تخیل فرزندتان را پرورش می‌دهید، به پرورش خلاقیت او کمک می‌کنید و به عنوان یک فرد رشد می‌کند. این نوع فعالیت‌های کارگاهی به همه زمینه‌های یادگیری بچه‌ها کمک می‌کند. 

فعالیت‌های کارگاهی به کودکان کمک می‌کند تا اطلاعات را مرتب، سازماندهی و تجزیه و تحلیل و مسائل را حل نمایند. خلاق بودن، اعتماد به نفس کودک شما را برای امتحان تجربیات و فعالیت‌های جدید افزایش می‌دهد، پشتکار و صبر او را افزایش می‌دهد و به او کمک می‌کند تا ایده‌های خود را توسعه دهد. 

هدف اصلی از برپایی این کارگاه آموزشی و تمرینی چه بوده و شامل چه بخش‌هایی می‌شود؟ 

این کارگاه آموزشی با الهام از فنون مرمت و عناصر میراث فرهنگی تعدادی بازی و سرگرمی که ذهن کودکان را به چالش‌های سرگرم کننده ترغیب می‌کند و سعی در ایحاد هماهنگی بین ذهن و دست مخاطبین و در نتیجه ارتقا سطح خلاقیت ذهنی آن‌ها خواهد داشت. از جمله این بازی‌های می‌توان به این موارد اشاره کرد بازی راز بهار در کاشی هفت رنگ که در آن مخاطبین با ساخت جور چینی از کاشی‌ها با هنر کاشی هفت رنگ و همچنین قطعه‌یابی و بازسازی آن آشنا می‌شوند. بازی سفر در نقاشی‌های قاجار که در این بازی کودکان با ساخت جور چین نقاشی با هنر نقاشی در دوره قاجار و همچنین قطعه‌یابی و بازسازی آن آشنا می‌شوند. قصه‌های آبی کوچولو که داستانی برای آشنایی کودکان با بازسازی و مرمت اشیا عتیقه و شناخت میراث فرهنگی با روایتی داستانی از یک قطعه گمشده از یک طرف سفید آبی که در قامت یک دختر بچه تعریف می‌شود.

بازی قطعه گمشده که در آن کودکان با پیدا گردن قطعه گمشده نقاشی تلاش در بازسازی و کامل کردن نقاشی می‌کنند.

بازی خط بنایی با عنوان «با اسمت لوگو درست کن» که در آن کودکان و نوجوانان با اتکا بر خط هندسی بنایی و با استفاده از کاشی‌های قطع کوچک در ساخت یک تابلوی کاشی و طراحی و ساخت اسم خودشان در آن تلاش می‌کنند.

بازی گلبرگ‌های گچبری که در آن تلاش می‌شود کودکمان با ساخت عناصری گچی با آرایه‌های معماری ایران آشنا شوند. 

بازی سفال بندانگشتی یا مینیاتوری که طی این کارگاه کودکان با ساخت سفال جرخ ساز با اتکا بر دستگاههای چرخ سفالگری کوچک قطعات سفالی بسیار کوچک تولید می‌کنند. یک مهارت فیزیکی کلیدی که می‌تواند از طریق فعالیت‌های کارگاهی بهبود یابد، مهارت‌های حرکتی ظریف است. یادگیری توسعه مهارت‌های حرکتی ظریف نیازمند تمرین است. در طول کارگاه‌های صنایع دستی، کودکان به طور منظم از عضلات مختلف انگشتان، مچ دست و دست خود استفاده می‌کنند. استفاده منظم از این ماهیچه‌ها قدرت و ظرافت آن‌ها را بهبود می‌بخشد، که سپس کارهای دیگر مانند نوشتن را بسیار آسان‌تر می‌کند.

کارگاه‌های آموزشی در بهبود مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی کودکان چقدر موثر است؟ 

یکی از فواید فعالیت کارگاهی بهبود مهارت‌های اجتماعی است. فعالیت‌های کارگاهی به دلیل جنبه تعاملی و مشارکتی خود، به بچه‌ها کمک می‌کند تا مهارت‌های اجتماعی را که در بزرگسالی به آن نیاز دارند، توسعه دهند. این فعالیت‌ها می‌توانند به کودکان کمک کنند تا یک حس قوی از خود ایجاد کنند. در واقع، بهبود عزت نفس و حس تعلق یکی از مزایای بسیار مهم فعالیت‌های کارگاهی است.

پرورش ایده‌های کودکان در فعالیت کارگاهی و تبدیل آن‌ها به چیزی عینی و ملموس، باعث غرور عمیق، رضایت و عزت نفس می‌شود. این به کودک شما امکان می‌دهد تا به توانایی‌های خود برای توسعه تفکر خود اعتماد کند زیرا می‌داند که ایده‌هایش شناخته شده و ارزشمند است. علاوه بر این، ثابت شده است که هنر و فعالیت‌های خلاقانه تأثیر مثبتی بر سلامت و آرامش روانی دارند.

امسال با کارگاه‌های مرمت، بازی و قصه‌خوانی در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، نوروزی به یادماندنی را برای کودکان رقم خواهیم زد. این کارگاه‌ها با هدف آموزش و آگاه‌سازی کودکان و نوجوانان با مفاهیم و ارزش میراث فرهنگی و ثروت‌های تاریخی، مرمت آثار تاریخی و فرهنگی و همچنین ایجاد آگاهی در زمینه نحوه برخورد و مواجهه با آثار تاریخی و آیین بازدید از موزه‌ها، از ۱ تا ۱۲ نوروز در ضلع حنوبی کاخ نیاوران بر پا شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403010901494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha