مقابر هشتگانه ابودجانه ریژآو سامان‌دهی می‌شوند 

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دالاهو از برنامه‌ریزی برای سامان‌دهی مقابر هشتگانه ابودجانه در شهر ریژآو خبر داد.  

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، سعید مرادی روز جمعه ۱۰ فروردین در نشست با هیات امنای مقابر ابودجانه، اظهار کرد: سامان‌دهی مقابر ابودجانه در شهر ریژآو در دستور کار قرار دارد و هیات امنای این مجموعه تاریخی برای بازسازی درب مقیره همکاری لازم را در این زمینه دارند. 

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دالاهو با اشاره به بازدید گردشگران نوروزی از این بناهای تاریخی، گفت: مقابر ابودجانه در داخل گورستانی تاریخی به مساحت حدود سه هکتار قرار دارد که علیرغم اینکه شگفتی‌های جالبی درخود دارند، اما تاکنون آنگونه که باید و شاید معروف نشده‌اند. 

او تصریح کرد: مقابر ابودجانه در واقع هشت بنای آرامگاهی با گنبدهای مخروطی و با ارتفاع تقریبی حدود ۶.۵ متر هستند که طبق مطالعاتی که تاکنون صورت گرفته قدمت این بناها به اواسط دوره میانه اسلامی تا قرون معاصر می‌رسد. 

مرادی تاکید کرد: همچنین براساس مطالعات، بنظر می‌رسد که بنای بزرگ و اصلی در بین مقابر ابودجانه متعلق به شخصی به نام ابودجانه باشد که از یاران پیامبر(ص) بوده و در حال حاضر هم آرامگاهش مورد تقدس اهالی این منطقه قرار دارد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دالاهو افزود: در رابطه با سایر بناهای آرامگاهی نیز اعتقاد بر این است که هرکدام محل دفن یکی از افراد شاخص و بزرگ منطقه بوده و البته در داخل هرکدام از این بناها نیز بین هفت تا هشت سنگ قبر وجود دارد. 

او یادآور شد: برخی از باستان شناسان نیز معتقدند که غیر از مقبره اصلی که مربوط به ابودجانه است، هرکدام از هفت مقبره دیگر مربوط به یکی از بزرگان منطقه بوده که بعدها تعدادی سنگ قبر دیگر داخل آن نصب شده و در حال حاضر هم مشخص نیست که مقبره اصلی کدام است. 

مقابر ابودجانه سال ۱۳۸۶ به ثبت ملی رسیدند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403011001652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha