مردم ماهی قرمز سفره هفت‌سین را در رودخانه‌ها رها نکنند

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: مردم، مسافران و گردشگران ماهی قرمز سفره هفت‌سین را در رودخانه‌ها، نهرها و مناطق طبیعی رها نکنند.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری، سعید یوسف‌پور روز یکشنبه ۱۲ فروردین‌ماه ۱۴۰۲ با اعلام این خبر تأکید کرد: به مردم، مسافران و گردشگران نوروزی ورودی به این استان توصیه می‌شود در روز طبیعت (۱۳ فروردین‌ماه) ماهی قرمز سفره هفت‌سین را در رودخانه‌ها، نهرها و مناطق طبیعی رها نکنند و آن‌ها را به مراکز معرفی شده تحویل یا در صورت امکان به حوضچه‌های بسته انتقال دهند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری افزود: مردم، مسافران و گردشگران نوروزی محل اسکان و سفر خود را در اماکن دارای پوشش گیاهی و جنگلی کمتر انتخاب کنند تا از لگدمال شدن گیاهان و شکستن سرشاخه‌های درختان جلوگیری شود.

او تصریح کرد: مردم، مسافران و گردشگران نوروزی ورودی به چهارمحال و بختیاری از ورود بدون هماهنگی به مناطق حفاظت شده استان خودداری کنند.

یوسف‌پور یادآور شد: مردم، مسافران و گردشگران نوروزی ورودی به چهارمحال و بختیاری از روشن‌کردن آتش در نزدیک درختان یا پوشش گیاهی متراکم خودداری و به‌جای افروختن آتش با چوب، از کپسول‌های سفری گازی کوچک استفاده کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: مردم، مسافران و گردشگران نوروزی کیسه مخصوص جمع‌آوری زباله را همراه خود به طبیعت ببرند و در پایان روز زباله‌های تولیدی خود را در محل مخصوص قرار دهند و آن‌ها را در طبیعت رها نکنند.

او گفت: مردم، مسافران و گردشگران نوروزی جلوگیری از شکار و صید حیات وحش، حمل نکردن هرگونه سلاح، تبر، ارّه و تور صیادی را مورد توجه قرار دهند.

یوسف‌پور تأکید کرد: مردم، مسافران و گردشگران نوروزی به‌جای شکار، تعقیب و ترساندن حیوانات، چیدن گل‌ها و گیاهان از آن‌ها محافظت کنند.

او افزود: مردم، مسافران و گردشگران نوروزی در صورت مواجه شدن با هر گونه آتش در جنگل نسبت به خاموش کردن آن اقدام و یا با مراکز آتش‌نشانی، محیط زیست و دستگاه‌های اجرایی مرتبط تماس بگیرند و موضوع را گزارش دهند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: مردم، مسافران و گردشگران نوروزی در رانندگی خود به طبیعت و جانداران خسارت نزنند.

او یادآور شد: مردم، مسافران و گردشگران نوروزی به‌جای رها کردن سبزه نوروزی در طبیعت، آن‌ها را به مراکز مشخص‌شده جمع‌آوری و تهیه کود کمپوست تحویل دهند.

یوسف‌پور اضافه کرد: مردم، مسافران و گردشگران نوروزی با خودرو در کنار رودخانه‌ها و تالاب‌ها وارد نشوند، در مصرف آب صرفه‌جویی کنند و مواد شوینده را در محیط‌های آبی و طبیعت رها نکنند.

او گفت: مردم، مسافران و گردشگران نوروزی  حاشیه رودخانه‌ها و نهرهای طبیعی در نقاط مختلف چهارمحال و بختیاری را تمیز نگه دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری تأکید کرد: مردم، مسافران و گردشگران نوروزی با محیط‌بانان برای حفظ طبیعت همکاری کنند و در صورت مشاهده  هرگونه تخلف مانند پرتاب زباله از شیشه اتومبیل به بیرون و هرگونه تخریب محیط‌زیست گزارش خود را از طریق سامانه شبانه‌روزی ۱۵۴۰ اطلاع دهند..

او افزود: روز سیزده‌به‌در، اخلاق محیط‌زیستی را در کنار اخلاق اسلامی رعایت کنید و هر آنچه با خود به طبیعت بُردید، بازگردانید.

یوسف‌پور تصریح کرد: مردم، مسافران و گردشگران نوروزی علاوه بر بهره‌مندی از این موهبت‌های طبیعی و خدادادی با عمل به توصیه‌های یاد شده صیانت از جلوه‌های الهی را سرلوحه رفتار و منش خود قرار دهند و در حفظ طبیعت و محیط زیست کوشا باشند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403011201928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha