لزوم آگاه‌سازی و ارتقای فرهنگ عمومی در بازدید از موزه‌ها

مسئول موزه شوش با بیان اینکه ارتقای فرهنگ عمومی در بازدید از موزه‌ها امری ضروری است، گفت: آثار میراثی حتی اگر در ویترین قرار نگیرند، نباید به آن‌ها دست زد.

به گزارش خبرگزاری میراث آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، هادی میرولی تصریح کرد: امسال موزه شوش با استقبال بی‌نظیر گردشگران و بازدیدکنندگان از سراسر کشور و جهان روبرو شد که باعث خوشحالی و سربلندی مجموعه موزه است.

مسئول موزه شوش بیان کرد: با این حال، گاهی اتفاقات کوچک در موزه رخ می‌دهد که دلیل آن عدم آگاهی برخی از افراد با فرهنگ بازدید عمومی از موزه‌ها است. به عنوان مثال، بسیاری از گردشگران در تعطیلات نوروزی به موزه‌ها و بناهای تاریخی می‌آیند و به دلیل ازدحام جمعیت کار نظارت بر آثاری که قابل دسترسی هستند، دشوار می شود. برخی گردشگران به آثار که در دسترس‌اند دست می‌زنند و اشیا و سنگ‌های‌ بناهای تاریخی را لمس می‌کنند. 

او ادامه داد: در حقیقت، در بسیاری از موزه‌های جهان، برخی از اشیا قابل لمس هستند. اما این بدان معنا نیست که باید آنها را لمس کرد. متأسفانه، بسیاری از بازدیدکنندگان به جای اینکه از دست‌زدن به این آثار خودداری کنند، با دست‌های خود آنها را لمس می‌کنند و باعث فرسایش و آلوده شدن آثار سنگی در سالن‌های موزه می‌شوند.

میرولی توضیح داد: چربی‌ها و نمک‌های موجود روی کف دست انسان‌ها بر اثر لمس به آثار و سنگ‌ کتیبه‌ها منتقل به تدریج منجر به فرسایش و تخریب آثار می‌شوند. 

مسئول موزه شوش اظهار کرد: به دلیل آگاهی محدود مردم در رابطه با این موضوع، با چالش بسیار بزرگی در سطح موزه‌ها مواجه هستیم. لذا از بازدیدکنندگان عزیز می‌خواهیم در هنگام ورود به موزه، این فرهنگ را رعایت کنند و از لمس آثار سنگی در سالن‌های موزه خودداری نمایند.

او ادامه داد: ترویج این فرهنگ به ما کمک می‌کند تا آثار و میراثی که متعلق به تمامی مردم است، حفظ شود و همکاری ما در این زمینه راحت‌تر شود.

میرولی تصریح کرد: اغلب افراد معتقدند که تمامی آثار باید در ویترین قرار داده شوند. باید بگویم که ما تمامی آثار موزه را در ویترین‌ها قرار داده‌ایم، اما برخی از اشیا هنوز قابل دسترس هستند و متأسفانه نمی‌توان آنها را در ویترین نگهداری کرد. با این حال، این فرهنگ باید در بین مردم جا بیافتد که آثار میراثی، حتی اگر در ویترین قرار نگیرند، باید از دست زدن به آن‌ها خودداری شود.

مسئول موزه شوش بیان کرد: امیدواریم که این فرهنگ در تمامی موزه‌ها رواج یابد و بازدیدکنندگان و گردشگران هنگام ورود به موزه‌ها، با لذت و خوشحالی از آثار لذت ببرند و ما نیز بتوانیم به راحتی از آثار و اشیا میراثی که متعلق به نسل‌های آینده‌اند، نگهداری می‌کنیم.

در پایان، او تأکید کرد: از بازدیدکنندگان عزیز موزه شوش استدعا دارم که این فرهنگ را رعایت کنند و در هنگام ورود به موزه، از لمس و دست زدن به آثار سنگی در سالن‌های موزه خودداری کنند تا بتوانیم آثاری که متعلق به همه مردم است را حفظ کنیم و به عنوان نگهبانان و محافظان آثار و میراث، امانت داران خوبی برای نسل‌های آینده باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1403011201930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha