ظرفیت‌ها و فرصت‌های توسعه گردشگری دریایی

آب به‌عنوان مایه حیات و جاذبه شاخص در حوزه گردشگری همواره موجب ایجاد مراکز تمدن و شهرها در حوزه رودخانه‌ها و دریاها در طول تاریخ بوده و هرجا که نشانی از آب و منابع آبی است حتما نشانه‌ای از حیات و تمدن بشری دیده می‌شود.

جواد نوروزپور مسئول سرمایه‌گذاری شرکت توسعه گردشگری در یادداشتی نوشت: کشور ما با دارا بودن خط ساحلی در شمال و جنوب از معدود کشورهای منطقه و جهان است که با داشتن چهار فصل در تمامی فصول سال می‌توان از سواحل بهره برد. در سردترین ایام زمستان سواحل جنوبی در کرانه‌های خلیج فارس و دریای عمان در استان‌های خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان‌وبلوچستان دارای آب و هوای مطلوب، جزایر زیبا و چشم اندازهای منحصربفرد و سواحل مرجانی، قابل استفاده برای ورزش‌ها و تفریحات آبی هستند. از سوی دیگر سواحل شمالی کشور از بندرآستارا تا بندر ترکمن دارای بهترین سواحل شنی در منطقه است که با اقلیم معتدل هر ساله پذیرایی گردشگران در سراسر سال و بویژه فصل تابستان است.

آب به‌عنوان مایه حیات و جاذبه شاخص در حوزه گردشگری همواره موجب ایجاد مراکز تمدن و شهرها در حوزه رودخانه‌ها و دریاها در طول تاریخ بوده و هرجا که نشانی از آب و منابع آبی است حتما نشانه ای از حیات و تمدن بشری دیده می‌شود. کشور ما در شمال به سواحل دریای خزر و در جنوب به سواحل دریای عمان و خلیج فارس و آب‌های آزاد دسترسی دارد و هر کدام از این مناطق ویژگی های خاص خودشان را دارند. به طور کلی فعالیت‌های تفریحی آبی مانند غواصی، سفرهای دریایی، اسکی روی آب، جت اسکی، آکواریوم دریایی، ماهیگیری در آب های عمیق از مهم ترین جذابیت های گردشگری دریایی هستند. فعالیت‌های مربوط به شنا در سواحل و سایر موارد مشابه ورزش‌ها و سرگرمی‌هایی که در محدوده ساحل انجام می‌شود، گردشگری ساحلی نام دارد.

با توجه به تعریف گردشگری دریایی بعنوان یکی از صنایع دریایی رو به رشد در جهان که در بسیاری از کشورهای جهان به آن توجه بسیار می‌شود. تورهای دریایی، ورزش‌ها و تفریحات آبی، غواصی و سایر سرگرمی‌های مرتبط با ساحل و فراساحل همگی در گردشگری دریایی قرار می‌گیرند.

هر ساله تعداد گردشگران دریایی همچون مسافران کروز رو به افزایش است و کشورهای بسیاری در تلاش هستند حتی از کوچک‌ترین ظرفیت‌های آبی، دریایی و ساحلی خود بیشترین استفاده را ببرند تا با جذب مسافران، درآمد خود را افزایش دهند. کشور ما نیز با دارا بودن ۵۸۰۰ کیلومتر طول نوار ساحلی که هفت استان کشور را در برمی‌گیرد، یک کشور دریایی محسوب می‌شود. برای استفاده از صنعت گردشگری دریایی، فراهم کردن زیرساخت‌ها و امکانات مانند ساخت شناورها و قایق‌های تفریحی، ساخت اسکله‌های تفریحی، پارک‌های دریایی، زیردریایی‌های تفریحی و واحدهای اقامتی پذیرایی در مجاورت سواحل در اولویت قرار دارد. 

مشارکت بخش خصوصی برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری نوین با بهره‌مندی از امکانات بروز از عواملی است که میتوان با جذب و مشارکت فعالان و سرمایه گذاران حوزه گردشگری دریایی به این مهم دست پیدا کرد و نتایج آن ایجاد اشتغال پایدار، جذب گردشگران داخلی و خارجی و توسعه اقتصادی کشو خواهد شد.

از سوی دیگر در آموزه‌ها و مبانی دین مبین اسلام و احادیث نقل شده از پیامبر عظیم الشأن حضرت محمد(ص) و ائمه اطهار(ع)، شنا بعنوان یکی از ورزش‌ها سفارش شده است که لازم است که هر مسلمانی نسبت به یادگیری آن اقدام کند و لذا ایرانیان همواره به این امر اهتمام داشته و شنا بعنوان یکی از ورزش‌ها و تفریحات سالم و مفرح بین خانواده‌ها و اقشار مختلف جامعه ایرانی محبوبیت دارد، لذا هدفمند کردن این تفریحات و ایجاد زمینه مناسب برای ورزش‌های دریایی و مراکز شنا در سواحل از اهداف و برنامه هایی بوده که با داشتن نقاط قوت و ضعف در سنوات گذشته توسط دولت‌های پیگیری شده و اقداماتی نظیر ایجاد طرح‌های سالم‌سازی، کمپینگ‌های ساحلی، بهره‌برداری از اسکله‌های تفریحی در شمال و جنوب کشور و احداث سرویس های بهداشتی در سواحل و... به مرحله اجرا رسیده است، لذا با نگاهی گذرا به تمامی موارد ذکر شده متوجه می‌شویم که فقدان امکانات مناسب و زیرساخت‌های لازم در این حوزه از نقاط ضعف مهم این حوزه است و با توجه به داشتن ظرفیت طبیعی با دارا بودن سواحل بکر و منحصربفرد، هر کدام به تنهایی می‌تواند عامل جذب گردشگران و علاقه‌مندان شود.

از طرف دیگر آلودگی منابع آب و افزایش زباله در کنار سواحل و رودخانه‌ها از عوامل تهدیدکننده و مخرب این حوزه است که باید دست‌اندرکاران و مسئولان مرتبط با گردشگری دریایی توجه ویژه به آن داشته باشند. سواحل کشور در شمال و جنوب، تالاب‌ها و منابع آبی و بویژه برخی از رودخانه‌ها در شهرهای شمالی با این موضوع مواجه بوده و علیرغم دارا بودن ظرفیت مناسب برای ایجاد مراکز گردشگری در پیرامون رودخانه، به علت آلودگی فضای پیرامونی با ریختن زباله، مخصوصا کیسه‌های پلاستیکی و ظروف یکبار مصرف و اتصال فاضلاب، منجر به مشکلات عدیده‌ای شده که امیدواریم با راهکارهای منطقی و موثر این مشکلات حل شود و علاوه بر مرتفع کردن تهدید زیست محیطی که از پیامدهای اولیه آلودگی منابع آبی است، در آینده نزدیک شاهد ایجاد مجموعه گردشگری در اطراف این رودخانه‌ها و سواحل باشیم.

نگاهی اجمالی به برنامه هفتم توسعه کشور، نشانگر سیاست‌های توسعه‌ای کشور در حوزه گردشگری دریایی و چشم‌انداز جذب و حمایت سرمایه‌گذاران برای حضور در این عرصه است، لذا نیازمند اعمال برنامه‌ها و سیاست‌های تشویقی و حمایت سرمایه‌گذاران است و قطعا توسعه پایدار، ارزآوری برای کشور و اشتغال مولد در حوزه گردشگری دریایی همانند پیکره بیکران اقیانوس و دریاها و بدون محدودیت و مرز است و کشور ما می‌تواند با شرایط ویژه‌ای که در منطقه دارد، بیش از پیش از این موهبت الهی بهره‌مند شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1403011902422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha