بیش از ۶۳۲ هزار نفر از جاذبه‌های گردشگری طبس خراسان جنوبی بازدید کردند

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و دبیر ستاد سفر شهرستان طبس گفت: در بازه زمانی ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ تا ۱۷ فروردین ماه ۱۴۰۳، بیش از ۶۳۲ هزار نفر از جاذبه های گردشگری شهرستان طبس بازدید کرده‌اند.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل‌از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، محمد عرب روز یک‌شنبه ۱۹ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ گفت: با توجه به تقارن ماه رمضان با عید نوروز بیشترین بازدید از قلب گردشگری مذهبی شرق کشور یعنی آستان حسین بن موسی الکاظم (ع) بوده است و همچنین باغ تاریخی گلشن، روستای هدف و منطقه نمونه گردشگری ازمیغان، منطقه نمونه گردشگری چشمه آبگرم مرتضی علی، کال جنی، کویر حلوان و روستای جهانی گردشگری اصفهک از مکان‌های پربازدید و مورد استقبال گردشگران در ایام نوروز ۱۴۰۳ بوده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس افزود: از ابتدای شروع فعالیت ستاد سفر تا ۱۷ فروردین ماه سال جاری،۸۲ هزار و ۵۴۱ نفر در اقامتگاه‌های رسمی و ۳۱۶ هزار و ۵۹۹ نفر در اقامتگاه‌های غیررسمی، اضطراری و کمپ‌های اسکان موقت، اسکان داده شده‌اند.

او ادامه داد: در این مدت ۶۳ مورد بازدید نظارتی از اماکن اقامتی و پذیرایی، کمپ‌های اسکان موقت، فعالیت‌های کمیته‌های ستاد سفر شهرستان و سایر صنوف فعال ثبت شده که ۳۴ مورد با تذکر شفاهی و راهنمایی لازم موضوعات و نواقص برطرف شده، ۳ مورد اخطار کتبی و یک مرکز غیرمجاز اقامتی برای پلمپ معرفی شده است.

عرب افزود: شهرستان طبس دیار نخل و نارنج و نرگس و سومین ژئوپارک جهانی کشور، سرزمین کاروانسراهای جهانی، دیار کویرهای رویایی و بهشت طبیعت ایران زمین که تقریباً در همه شاخه‌ها و زمینه‌های گردشگری دارای پتانسیل‌های منحصربه‌فردی است. آستان مبارک حسین بن موسی الکاظم (ع) باعث شده در زمینه گردشگری مذهبی، طبس جزء شهرهای مذهبی مطرح در سطح کشور باشد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس اظهار کرد: باغ تاریخی گلشن به عنوان نمونه‌ای شاخص از باغ‌های ایرانی، ارگ تاریخی یا کهن دژ طبس، سد کهن کریت، طاق شاه عباسی به عنوان شاهکار مهندسی و معماری پیشینیان، کاروانسراها، بافت‌های تاریخی روستایی اصفهک، نایبند، کریت، دیهوک، پیرحاجات، هودر، حلوان، مساجد و آب‌انبارها بخشی از مهم‌ترین بناهای فرهنگی- تاریخی شهرستان طبس هستند. تنوع بالای پدیده‌های کم‌نظیر زمین‌شناسی موجب شده تا این منطقه در میان زمین‌شناسان به «بهشت زمین‌شناسی ایران» مشهور شود.

او بیان کرد: ۳۹ اقامتگاه بوم‌گردی، ۲ هتل، ۳ مجتمع گردشگری و ۶ خانه مسافر با ظرفیت اسکان ۲ هزار و ۳۶ نفر در شبانه روز در حال ارائه خدمات به مسافران نوروزی و گردشگران شهرستان هستند. ۶ بقعه متبرکه با ۱۲۰ اتاق و سوئیت و  ۱۱۰ اتاق، ۵ سوئیت آستان مبارک حسین بن موسی الکاظم (ع) با حدود ۹۰۰ نفر ظرفیت اقامت، ۴۷ آموزشگاه با ۳۶۰ کلاس درس و ظرفیت اقامت حدود۲ هزار و۵۰۰ نفر در شبانه روز، امکانات اقامتی خوابگاه‌های دانشجویی به تعداد ۲۸ اتاق، ۵ کمپ موقت در نقاط شهری و روستایی با ظرفیت تقریبی حدود ۳۰ هزار نفر از دیگر ظرفیت‌های شهرستان برای اسکان مسافران نوروزی است.

عرب گفت: برپایی ۵۳ غرفه فروش صنایع‌دستی و سوغات محلی در شهر طبس، عشق‌آباد و دیهوک و روستاهای اصفهک، ازمیغان و برپایی ۱۱ سیاه چادر عشایری در نقاط حادثه‌خیز و نقاط پربازدید از جمله اقدامات انجام شده بوده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس افزود: رشته کوه شتری در بخش شرقی شهرستان طبس با طول بیش از ۲۰۰ کیلومتر، ایران مرکزی را از بیابان لوت جدا کرده و اختلاف ارتفاع ۲۲۰۰ متری را با شهر طبس را ایجاد کرده است.

او ادامه داد: در کنار این رشته‌کوه‌ها و کوهستان‌های مرتفع، مناطق پست و هموار کویری نظیر کویرهای گسترده، تپه‌های عظیم ماسه‌ای ریگ شُتران، صحرای زیبای طبس و پلایاها با جاذبه‌های منحصر به فرد و همچنین سرزمین آذرین پشته سیاه، بر جذابیت این منطقه افزوده‌اند. دره‌های مشهور کال جنی، کال سردر و کال تفتو با جریان دائمی آب در بستر آنها، چشمه‌های آبگرم، معادن نوین و کهن، ریخت‌های فرسایشی و زمین‌ساختی نیز از زیبایی‌های ژئو پارک طبس هستند.

عرب اظهار کرد: ارزش‌های زیست‌محیطی ژئوپارک جهانی طبس از جمله پناهگاه حیات وحش نایبندان به عنوان بزرگترین پناهگاه حیات وحش ایران و زیستگاه یوزپلنگ آسیایی، رویشگاه جنگلی سنو و بزرگترین رویشگاه آنغوزه شیرین ایران، آن را به عنوان میراث طبیعی ارزشمند در ایران مطرح کرده است.

او بیان کرد: ژئوپارک جهانی طبس با ۳۸ ژئو سایت در حوزه‌های مختلف و با ظرفیت‌های متنوع، روستاها و مناطق نمونه گردشگری نظیر خرو، کُریت، اِصفَهک، نایبند، پِیکوه، پیرحاجات، اسفندیار، سُرُند و مُودر، اِزمیغان و ده‌ها روستای دیگر همراه با اقامتگاه‌های بومگردی، هتل‌ها و ظرفیت‌های گردشگری غذا، صنایع‌دستی و سوغات محلی خاص و ویژه، در فصول مختلف سال پذیرای گردشگران هستند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403011902448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha