آیین سنتی ۵۰۰ ساله کیسه دوزان در مسجد تاریخانه دامغان برگزار شد

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان از برگزاری آیین کهن و مذهبی کیسه دوزان دامغان در مسجد تاریخانه این شهر خبر داد.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، مجتبی اکبرپور با اعلام این خبر گفت: آیین کیسه دوزان، در روز یکشنبه ۱۹ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ با حضور جمعی از زنان و دختران دامغانی در مسجد فاخر و کهن تاریخانه برگزار ‌شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان با اشاره به قدمت ۵۰۰ ساله این مراسم افزود: دوخت کیسه مراد همراه با ذکر سلام‌وصلوات و در فاصله بین نماز ظهر و عصر انجام می‌شود و عده‌ای نیز این کیسه را به نیت باروری، بخت‌گشایی، برکت مال و دارایی می‌دوزند.

مجتبی اکبرپور بابیان اینکه زنان دامغانی پس از انداختن پول به داخل کیسه تا سال بعد آن پول را خرج نمی‌کنند و پس از برگزاری مراسم سال جدید، از پول داخل کیسه استفاده می‌کنند، اظهار کرد: بانوانی که حاجت سال پیش آن‌ها برآورده شده است، سال بعد هنگام کیسه دوزی به شکرانه مستجاب شدن دعایشان نان و شیرینی بین دیگران تقسیم می‌کنند تا هنگام افطار استفاده کنند و یا مقداری پارچه و نخ و سوزن برای دوخت کیسه به مسجد آورده و بین نمازگزاران تقسیم می‌کنند.

او ادامه داد: مسجد تاریخانه یکی از مهم‌ترین بناهای بازمانده‌ از قرون اولیه اسلامی در ایران است و به خاطر اهمیت معنوی و تاریخی آن، آئین کیسه دوزان در این مکان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1403012002470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha