هم‌افزایی دستگاه‌ها ستاد اجرایی خدمات سفر استان اصفهان

بی‌تردید استان اصفهان یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگران داخلی و خارجی است. لذا هرگونه تلاش در راستای خدمات‌رسانی بهینه به گردشگران گامی ارزشمند در راستای توسعه توأمان فرهنگی و اقتصادی کشورمان به شمار می‌رود.

نادر آخوندی، مدیرکل دفتر امور شهری استانداری اصفهان در یادداشتی نوشت: بی‌تردید استان اصفهان با سیر تطور تمدن با بیش از ۱۰ هزار سال قدمت، درحالی‌که در قلب فلات تمدن ساز مرکزی ایران واقع‌شده دارای جاذبه‌های متعدد و ارزشمند تاریخی و گردشگری است که همه‌ساله مقصد سفر میلیون‌ها نفر گردشگر داخلی و خارجی است. 

بر اساس آخرین آمارهای ارائه شده از سوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان در ۲۸ شهرستان این استان پهناور، بیش از ۲۲ هزار اثر تاریخی از دوران پیش از اسلام تا دوران اسلامی شناسایی‌شده که از این تعداد بیش از ۲ هزار اثر ملموس و ناملموس در فهرست میراث ملی و ۱۷ اثر ملموس و ناملموس در فهرست میراث بشری به ثبت جهانی رسیده است. 

در کنار آثار ارزشمند تاریخی، این استان دارای سه گونه آب‌وهوایی سرد و کوهستانی در محور غرب، معتدل در محور مرکز و کویری در محور شمال و شرق است که همین نکته باعث شده این استان از قابلیت‌های ارزشمندی در خصوص انواع گونه‌های گردشگری طبیعت نیز در کنار گردشگری فرهنگی برخوردار باشد. 

با توجه به شاخصه‌های تاریخی و طبیعی استان اصفهان، این پهنه فرهنگی حداقل از دوران صفوی تاکنون مورد توجه بسیاری از سیاحان و فعالان اقتصادی و فرهنگی از سراسر گیتی بوده که این محدوده جغرافیایی را مقصد سفر خود می‌کردند به گونه‌ای که در سفرنامه‌های این سیاحان خارجی از دوران صفوی تا دوران معاصر اطلاعات ارزشمندی از حیات اجتماعی و فرهنگی مردم ایران به ویژه مردم فلات مرکزی ایران به ثبت رسیده که مرجع بسیاری از محققان و پژوهشگران به شمار می‌رود. 

پس از آغاز فرآیند رشد و توسعه گردشگری در ایران به‌ویژه از دهه هشتاد خورشیدی و شکل‌گیری نهادهای دولتی تأثیرگذار در امر گردشگری کشور همچون سازمان مراکز ایران‌گردی و سازمان ایران‌گردی و جهانگردی و سپس تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و تشکیل ستادهای سفر در کشور، استان اصفهان جزو اولین استان‌هایی بود که ستاد اجرایی خدمات سفر را در مرکز استان و سپس به‌تبع آن، این ستاد در پهنه استان اصفهان به‌ویژه در مراکز شهرستان‌های استان در اوایل دهه هشتاد شکل یافت. 

درسال ۱۴۰۲ برای اولین بار شاهد تقارن بهار قرآن و ماه میزبانی خدا از بندگانش با نوروز بودیم، لذا با توجه به اینکه استان اصفهان یکی از مهمترین مقاصد سفر گردشگران به شمار می‌رفت و در عین حال رعایت حرمت ماه رمضان و لزوم خدمات‌رسانی مناسب به گردشگران از قواعد خاصی پیگیری می‌کند. 

لزوم هماهنگی این دو رخداد دینی و ملی در راستای بهره‌مندی هرچه بهتر گردشگران و شهروندان از برکات این دو رخداد بزرگ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، لذا با شروع ماه رمضان از روز چهارم فروردین در سال۱۴۰۲ و تمهیدات اندیشیده شده برای رفاه حال گردشگران و همچنین لزوم رعایت سنن کهن ماه رمضان، شایسته بود تا با بهره‌گیری از تجارب به‌دست‌آمده در نوروز ۱۴۰۲، برای نوروز ۱۴۰۳ برنامه‌های بهینه‌ای را متناسب با نوروز پیش‌رو برنامه‌ریزی و اجرا کنیم، لذا با تمهیدات اندیشیده شده، ستاد هماهنگی خدمات سفر استان از مهرماه ۱۴۰۲ فعالیت خود را در راستای ایجاد هماهنگی میان ۲۷ نهاد و دستگاه دولتی عضو ستاد سفر استان در خصوص برنامه‌های نوروز۱۴۰۳ آغاز کرد و این درحالی بود که با توجه به اینکه اولین‌بار بود که این رخداد دینی و ملی با یکدیگر تقارن می‌یافت، هیچ‌گونه تجربه مشخصی ازقبل وجود نداشت، با این وصف با توجه به این نکته که چگونگی هماهنگی این دومقوله برای خدمات‌رسانی بهتر به گردشگران از یک‌سو و حفظ حرمت فرایض این ماه ارزشمند می‌تواند نقش مهمی در چگونگی انجام خدمات‌رسانی به گردشگران و توسعه پایدار استان اصفهان از منظر گردشگری ایفا کند. 

یکی از مهم‌ترین دستور کارهای ستاد سفر استان اصفهان بهره‌گیری از تجارب نوروز سال ۱۴۰۲ و برنامه‌ریزی برای نوروز ۱۴۰۳ و با در نظر گرفتن این نکته بودکه تقارن این دو رخداد دینی و فرهنگی به مدت ۴ سال ادامه می‌یابد. 

با در نظر گرفتن فعالیت‌های ستاد نوروزی و با در نظر گرفتن تجارب گذشته، فعایت‌های ستاد سفر نوروزی به مدت یک ماه از بیست و چهارم اسفند ۱۴۰۲ تا بیست و چهارم فروردین ۱۴۰۳ و ایام تعطیلات عید فطر در نظر گرفته شد و براین اساس چند موج سفر در این ایام یک ماهه در نظر گرفته شد که به ترتیب عبارت بود از: بیست وچهارم اسفند تا بیست ونهم اسفند ۱۴۰۲، ایام دوم فروردین تا پایان تعطیلات رسمی هفته اول فروردین، هفته دوم تا ایام شب‌های قدر و ایام شهادت امیرمومنان حضرت علی (ع)، هفته سوم نوروز تا ایام عید سعید فطر و در نهایت ایام تعطیلات عید سعید فطر. 

در نشست‌های ستاد سفر استان که از شش ماه پیش از فرارسیدن نوروز آغاز شده بود، تلاش شد تا تمامی نقاط قوت و ضعف فعالیت‌های کمیته‌های پانزده‌گانه ستاد در سال ۱۴۰۲ بررسی و به یک دستورالعمل واحد در راستای تعطیلات نوروز پیش‌رو دست یابیم و این در حالی بود که ایام نوروز ۱۴۰۳ برخلاف نوروز ۱۴۰۲ به طور کامل درایام ماه رمضان قرار می‌گرفت و این نکته اهمیت موضوع را برای برنامه‌ریزی برای خدمات‌رسانی عمومی به گردشگران از یک‌سو و لزوم برنامه‌ریزی‌های فرهنگی متناسب با ماه رمضان و بهار طبیعت را دو صد چندان می‌ساخت. بنابراین برای ایجاد هماهنگی‌های بیشتر میان ستاد سفر استان و ستادهای سفر شهرستان‌ها، استان به چهار قسمت، شمال، جنوب، شرق و غرب تقسیم و جدا از نشست‌های منظم ستاد استان، نشست‌های ۲۸ شهرستان استان با حضور رئیس و اعضای ستاد استان و فرمانداران و اعضای ستادهای سفر شهرستان‌های استان به ترتیب در شهرستان شهرضا با محوریت شهرستان‌های جنوب، شهرستان کاشان با محوریت شهرستان‌های محور شمال، شهرستان تیران‌وکرون با محوریت شهرستان‌های مرکز و غرب استان و شهرستان اصفهان با محوریت شهرستان‌های شرق در طی پاییز و زمستان سال ۱۴۰۲ برگزار و تمامی مواردی که می‌توانست پیوند مناسبی میان ستاد سفر استان و ستادهای سفر شهرستان برقرار نماید مورد مداقه و بررسی قرار گرفت. 

در طی بیش از بیست سال که از تشکیل ستاد سفر استان می‌گذرد، همگی اعضا برای اولین بار تجربه همگرایی میان اعضای ستاد  استان با حضور ۲۷ دستگاه و ۱۵ کمیته از یک‌سو و همکاری با ستادهای سفر ۲۸ شهرستان استان با حضور فرمانداران به‌عنوان روسای ستاد سفر شهرستان‌ها و اعضای ستاد سفر شهرستان‌ها در راستای رفع نقاط ضعف‌ها و همچنین پوشش نقاط قوت فعالیت‌های ستادهای سفر شهرستان‌ها و همچنین توزیع مناسب و متوازن گردشگران در تمامی نقاط استان را درک کرده و سپس با برنامه‌ریزی منایب طرح‌های مختلف را در راستای دست‌یابی به این مهم به مرحله اجرا درآوردند، لذا با در نظرگرفتن این نکته دستاوردهای این تجارب جدید را می‌توان بدین شرح  ارائه کرد: 

 برای اولین بار فعالیت‌های ستاد سفر استان شش ماه پیش از نوروز برگزار می‌شد که این نکته فرصت مناسبی برای برنامه ریزی مناسب ایجاد می‌کرد. 

تمامی کمیته‌های ستاد سفر در طی این شش ماه موظف بودند از یک سو گزارشات عملکرد خود را ارائه نمایند و از سوی دیگر در فرصتی کامل تمامی مسائل و مشکلات کمیته‌ها به ویژه کمیته‌های فنی همچون بحران، حمل‌ونقل و ترافیک جاده‌ای ستاد مطرح شد. 

درفرصت شش ماهه خوشبختانه بسیاری از مشکلات انباشته شده کمیته‌ها در طی سال‌های گذشته، حداقل برای اولین بار فرصت مطرح شدن یافت و تلاش شد تا برای رفع این مشکل‌ها راه حل مناسبی ارائه شود. 

امسال برای اولین با در طی زمان شش ماه برگزاری ستاد سفر نوروزی، دو کمیته فرهنگی و نمازخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی به ستاد سفر افزوده شد. 

در ستاد امسال برای اولین بار کمیته ارزشیابی به صورت فعال وارد عمل شد تا عملکرد تمامی کمیته‌ها در بوته آزمایش قرار گرفت. 

با استانی شدن ستادهای سفر برای اولین بار، تمامی مسائل و مشکلات ستادهای شهرستانی در برابر مسئولان استان مطرح و شهرستان‌ها هم فرصت مناسبی را برای بیان مشکلات خود و حل آن‌ها می‌یافتند. 

پس از استانی شدن برنامه‌های ستادهای سفر، فرصت مناسبی برای ایجاد همگرایی میان شهرستان‌ها پدید آمد و این نکته در کیفیت خدمات‌رسانی به گردشگران در تمامی مناطق استان بسیار موثر بود. 

یکی از مهم‌ترین سیاست‌های استان اصفهان در دولت سیزدهم، توسعه صنعت گردشگری به عنوان پیشران توسعه پایدار استان است، لذا تجارب ارزشمند ستاد اجرایی خدمات سفر استان در طی سال ۱۴۰۲ و ایجاد همگرایی میان ۲۸ شهرستان استان و اثبات لزوم توسعه متوازن گردشگری در تمامی مناطق استان، فرصت مناسبی را در راستای توسعه پایدار استان براین مبنا فراهم می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403012702820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha